Nu bliver det åka av i Göteborg, i varje fall för de tävlingsförare som ska köra elracerbil på nya banan bakom Ullevi.
– Det är en ganska liten bana, så det blir nog en och annan skärm som ryker, säger en av förarna.
Det är nästa helg, den 8-9 juni, som det blir STCC-tävling med snabba elektriska bilar. Bakom arrangemanget ligger Göteborgs stads eventbolag Got Event, och eftersom de har en strikt miljöpolicy var det självklart med elbilar, något som blir alltmer vanligt.
Noll till hundra på tre sekunder
Bilarna är specialpreparerade men i grunden är det vanliga standardbilar men motorerna ligger på 550 hästkrafter och eftersom kraften kommer direkt är det verkligen inte fråga om nåt slött att åka med.
Noll till hundra går på tre sekunder så det gäller att veta vad man håller på med.
Utan hörbart varvtal gäller det att hålla koll på farten
Månz Thalin är en ung förare och har egentligen inte kört bensinbil, han och hans kollega Calle Bergman menar att det är speciellt med elektriska bilar.
– Det är annorlunda däck på elbilarna, det finns ju heller ingen växellåda och det är mer drag i bilarna. Sen hör man ju inte varvtalet som man gör på en bensinmotor, det kan vara svårt att avgöra hur fort det går. Det kommer också att bli rätt tajt på den lilla banan, det kommer att krävas mycket av föraren.
– Man kan nog räkna med att en och annan skärm går, menar Calle Bergman.
Gaffatejp har en nyckelroll i verktygslådan
Och i så fall får mekanikern mer att göra i depån, Emilia Olausson tycker ändå inte att det är så stor skillnad mot att meka vanlig racerbil. Förr fick man ändå inte göra så mycket med motorn, den var plomberad. Och mekandet med hjulinställningarna är samma, menar Emilia.
Men så var det det där med skärmarna som får sej en smäll:
– Då får jag rycka av den i depån, eller om det går att tejpa upp den. Så en rulle Gaffatejp är viktigt att ha med sej!
Likvärdiga specifikationer gör förarna mer avgörande
Från och med i år är alla tävlingsbilar i STCC-loppen elektriska och fast de är av olika märken är specifikationerna mycket lika. Det gör att det hänger mer på förarna, men det gör också att tävlingarna med gott samvete kan hållas inne i städerna om man så vill.
Nästan inget buller och inga avgaser. Hittills är det bara Helsingborg och Göteborg som har stadstävlingar, men det kanske sprider sig.