Nevs Emily är elbilen vi inte får se i produktion eller hos någon återförsäljare.
Emily var fram till torsdagen ett hemligt projekt på företaget.
Men ledningen, med nya VD Nina Selander i spetsen lät täckelsen falla, och visade upp elbilen, med en tänkt räckvidd på 100 mil.

Nevs Emily_Interiör
Interiörbild från den stora sedanen. Enligt uppgift designad av f d Saab-ingenjörer.

Den har, måstes sägas, släktdrag med den sista Saaben 9-5, som visserligen kom i produktion men inte så mycket mer. Den bilen dyker då och då upp på våra vägar. Både Saab 9-5 och Emily är enligt Nevs designad av Simon Padian.
Tanken med el-Nevs var att konkurrera med de stora på denna marknad, exempelvis Tesla och konkurrenterna i Göteborg, Polestar och Volvo.

Kinesiska fastighetskrisen tog död på Nevs
Att el-Nevs inte fick chansen hänger samman med krisen på den kinesiska fastighetsmarknaden som under flera år nu kraftigt rammat Nevs ägare, Evergrande. Bolaget är noterat på Hongkongbörsen.
Bolaget stängde Nevs helt och hållet i februari 2023, som Spanaren då berättade om. Så gott som all personal varslades om uppsägning.
Men Nevs’ och tidigare Saab Automobiles lokaler på Stallbacka i Trollhättan är ändå inte uträknade.
Nyligen presenterade Polestar, den börsnoterade Volvosystern i Göteborg, planer på verksamhet i lokalerna i Trollhättan.

Föregående

Visselblåsar-anmälan: "Spårvägens chefer riskerar trafiksäkerheten"

Nästa

Bokmässan vid Stigbergstorget - litterärt vårtecken för andra gången