Ringön Spårvagnsdepå B-hallen
B-hallen med sina spår. Ser stor ut, men detta är inte ens halva hallen. Hela är över tre hundra meter lång. Bild: Ptrik Paulsson.

Nu är den klar och invigd på Ringön, Göteborgs största spårvagnsdepå som är stor nog att ta emot de nya extralånga spårvagnarna som kommer i sommar. Sammanlagt måste 40 nya vagnar få ett hem som är stort nog. Och med 100 000 kvadratmeter och kilometervis med spå och tre separata hallar betyder det ett stort tillskott för reparation, städning och underhåll av alla vagnarna.

Spårvagnsdepå Ringön Göteborgs Spårvägar
Helputs står det på väggen vid en station i hallen. Givetvis frågade jag de som arbetar där vad det betyder. Ordentlig rengöring, blev svaret. Ungefär som en bil-rekond, med tvätt och puts in i minsta detalj. Bild: Patrik Paulsson.

Det blir lätt ett excellerande med siffror när de olika talarna berättar om den nya depån på invigningen. Och depån är imponerande, inte minst när jag står i B-hallen och blickar längs med, hallen är över trehundra meter lång. Och i de olika hallarna finns både serviceplatser och ställen där man bekvämt kan tvätta vagnarna, klottersanera eller städa rent inför dagens trafik

Ny svarv slipar fyra hjul samtidigt
Här finns också en del fiffiga verktyg, som de som arbetar här är glada för, inte minst den nya hjulsvarvsmaskinen, som klarar av att slipa en hel boggie i taget, alltså fyra hjul samtidigt. Plus specialarbetsplatser med grop där man kan gå in under vagnen, eller via en balkong kan serva saker som finns på taket.
Och en arbetsplats med en bra arbetsmiljö, viktigt inte minst för säkerheten.

Logistik och service lättare med fyra depåer
Det är sådant man inte alltid tänker på när man står på hållplatsen och väntar på sin vagn. Allt det som krävs för att vagnen överhuvud taget ska komma.
Logistik och service med andra ord. Något som blir mycket lättare med fyra depåer, Rantorget, Majorna, Slottsskogen och så nu Ringön på Hisingen.

Ringön Spårvägen Västtrafik Johanna Hector Lund
Johanna Hector Lund, ordförande för Göteborgs spårvägar. Enligt egen utsago spårvagnsnörd, men vad vore Göteborg utan spårvagnar? Bild: Patrik Paulsson.

Utan Ringö-depån inga nya långa vagnar
Ordföranden för Göteborgs spårvägar, Johanna Hector Lund, menar att de nya 45-metersvagnarna inte hade fått plats någon annanstans än här:
– Oj. Jösses. Det hade inte gått. Och de nya vagnarna kräver ju också en del nytt i underhåll med sin nya teknik. Så utan nya depån inga nya långa vagnar.

Lagning av krockskador och lackering på önskelistan
De som arbetar i den nya hallen som jag pratat med verkar i stort nöjda med bygget men önskar sig mer ändå, bland annat möjligheter att laga krockskador och ordna lackering. Något som Johanna Hector Lund håller med om, så det får bli nästa sak att ordna.
– Jag driver den frågan!

Allélänken en lösning på trängsel i Brunnsparken
Överlag tycker Johanna Hector Lund att det är medvind för spårvagnarna i Göteborg även om det finns en del att göra. Överst på den listan står bland annat att försöka ordna till en lösning på trängseln i Brunnsparken.
– Vi har bara Brunnsparken som knyter ihop väster med östra Göteborg. Så jag hoppas mycket på att kunna få igenom det som kallas Allélänken så vissa vagnar kan köra förbi Brunnsparken och ansluta vid Åkareplatsen i stället, säger Johanna Hector Lund. Planering pågår.

Nytt hem för vagnarna underlättar framkomligheten
I framtidsprojekten ligger också att tänka om en del: en spårvagn tar en väldig massa passagerare och en buss betydligt färre, då ska de komplettera varandra och man ska inte köra dem parallellt.
Och alla linjer kanske inte heller kör hela vägen utan kan kortas. Och så ska framkomligheten inne i staden ses över, med fler prioriterade signaler som släpper fram vagnarna bättre.
Johanna Hector Lund berättar att mycket av det arbetet pågår och kommer att ge resultat. Det är inte bara en depå som behövs för att vagnarna ska gå.
Men det underlättar betydligt. Och så får vagnarna ett nytt hus att sova i.

Previous

När kraftfulla elbilar tävlar bakom Ullevi ligger skärmarna illa till

Next

Sahlgrenskas prognos 650 miljoner minus "Vi är på rätt väg för att klara krisen"