lördag, december 10 2022
Bevakar Göteborg - och lite till
Spanaren.se är en nättidning i Göteborg som ägs av den ideella föreningen Sällskapet Spanaren. Vi granskar makten men rapporterar även om annat. Redaktionen arbetar gratis.

Sett en riktig isbrytare på nära håll någon gång?

Nä, vi tänkte väl det. Det är inte så ofta isen i Göteborgs hamn behöver brytas. Det finns väl knappast ens någon som minns när det senast krävdes. Under de smällkalla vintrarna på 1940-talet kanske…

Men på måndag 24 juni uppenbarar sig i alla fall chansen att bekanta sig närmare med statsisbrytaren Atle. Mitt i sommarvärmen, förtöjd vid Amerikaskjulet.

Den välkända isbrytaren, som har tjänstgjort i 45 år och ingått i flera forskningsexpeditioner i arktiska områden, ingår i och leder en konvoj av fartyg som skall turnera i svenska hamnar under knappt fyra veckor.

Evenemanget arrangeras av Sjöfartsverket i samarbete med Transportföretagen. Syftet är att propagera för sjöfartsbranschens möjligheter att erbjuda anställningar med goda framtidsutsikter och karriärvägar inom olika yrken.

Stort rekryteringsbehov

För närvarande har sjöfarten ett stort rekryteringsbehov. Som många känner till finns åtskilliga befattningar i branschen på landbacken.

På måndag får besökaren på Atle möjlighet att bekanta sig med fartyget och se hur besättningen på 20 personer arbetar och bor. Möjlighet ges även att möta ombordanställda och studenter. Därtill arrangeras utställningar ombord och på kajen.

Arrangemanget pågår kl 9 – 17 då sjöfarten bland annat informerar om sina utbildningar och yrken och fartyget är öppet för besök kl 10 -15.

Ett gissningsvis uppskattat nöje blir att navigera ett fartyg i en simulator.

Några fartygsdata

Atle byggdes på varvet Wärtsilä i Helsingfors och levererades 1974. Några data: Fartyget är 104,6 meter långt och 23,8 meter berett. Deplacementet är 9 500 ton och maxfarten 19 knop. Djupgåendet varierar mellan 7,3 och 8,3 meter. Plåttjockleken i fören är 3,8 mm… inte mer kan man tycka. Maskineriet är ganska komplicerat men huvudmaskinen levererar 22 000 hk vid behov.

Övriga fartyg i samma serie är Frej och Ymer samt finska Urho och Sisu. Sjöfartsverket inledde 2015 nybeställningar som ersättare för isbrytarna Oden, Frej, Ymer, Atle och Ale. Första fartyget beräknas vara klart 2020 och kosta uppemot 1,5 miljarder kronor.

Föregående

Morgan Johansson slår till igen

Nästa

Leasing tar över allt mer av bilmarknaden

Om författaren

Tord Melander

Journalist, ledarskribent (vik), lärare på journalisthögskolan, copywriter, författare.

Se även