tisdag, januari 31 2023
Bevakar Göteborg - och lite till
Spanaren.se är en nättidning i Göteborg som ägs av den ideella föreningen Sällskapet Spanaren. Vi granskar makten men rapporterar även om annat. Redaktionen arbetar gratis.

Redan innan arbetet med Västlänken inleddes 2018 anade bostadsrättsinnehavarna i fastigheterna Södra vägen 38 och Skånegatan 39 oråd.
De oroades inte oväntat över vilka skador borrningarna och sprängningarna för tågtunneln strax intill skulle kunna medföra för fastigheterna.

Göran Malm
Göran Malm är ordförande i i Fastighets AB Korsvägen. – Förstärkningen av grunden kostade 15 lånade miljoner berättar han för Spanaren. Bild: Erik Lindahl.

De begärde och fick även diskutera saken med Trafikverket. Till en början var verket inte ointresserat men samtalen svalnade ju närmre första spadtaget i maj 2018 man kom. Då stängde Trafikverket dörren.
– Då blev det i princip meningslöst. Vi fick intrycket att Trafikverket till slut var totalt likgiltigt för de eventuella skador grävande och sprängningar i och under Korsvägen skulle kunna åstadkomma på kringliggande fastigheter.
Det berättar Göran Malm, ordförande i Fastighets AB Korsvägen, som äger och förvaltar Södra vägen 38 och Skånegatan 39, vid samtal med Spanaren.

15 lånade miljoner för att förstärka grunden
– Det kostade oss nästan 15 lånade miljoner att förstärka grunden under vår tunga fastighet med mer pålning, så kallad rörpålning. Utslaget på de 17 hushållen i huset blir det bortemot en miljon per lägenhet.
– Med dagens stigande räntor på ett par procent blir det en dryg extrakostnad vid sidan av de övriga. Det kostade som sagt en massa pengar, men vi sover lugnare om nätterna nu.

Agerade utan att vänta på Trafikverket
Var det Trafikverket som påstod att pålningen behövdes men att ni hade ansvaret att utföra arbetet?
– Nej, inte alls, men vi var självklart angelägna om att skydda vår egendom, säger Göran Malm. Skulle fastigheten råka ut för sättningar skulle skadan vara oåterkallelig. Då finns det inget att göra. Så vi kom ganska snart fram till att det bara var att sätta igång.

Avvaktar med eventuella rättsliga åtgärder
Arbetet utfördes åren 2019 och 2020.
Överväger bolaget rättsliga åtgärder i ett försök att få tillbaka pengarna som förstärkningsarbetet kostade?
– Nej inte i nuläget, svarar Göran Malm, och vi har ingen jurist boende i husen.

Många skadestånd efter The Big Dig
Någon som minns The Big Dig, det 5,6 kilometer långa tunnelprojektet när Boston kring och efter sekelskiftet byggde en fyrfilig motorväg under centrala stan?
När tunneln invigdes 2006 var den många år försenad och hade spräckt kalkylerna med besked.
Totalt kostade tunneln 107 miljarder kronor i den tidens penningvärde. Och på projektledningens skrivbord låg det drivor med skadeståndsansökningar avseende sättningar etc, som bedömdes ta minst fem år att behandla rättsligt.

Spanarens artikel om The Big Dig hittar du här.

Previous

Varmt vin i centrum på huvudstadens julmarknader

Next

Industrihistoria på Mediavägen - sista tidningen tryckt i Landvetter

About Author

Tord Melander

Journalist, ledarskribent (vik), lärare på journalisthögskolan, copywriter, författare.

Check Also