Försäljningen av fritidsbåtar i Sverige ökar nu kraftigt efter flera år av måttlig tillväxt. På göteborgsföretaget Nimbus ”kör man för fullt” och produktionen har slagit i taket.
I branschen uttrycks viss överraskning över den nya situationen. En bakomliggande faktor tycks vara pandemin och viljan hos många att hemestra.

Världshandeln har drabbats hårt av pandemin. Hela kedjan från produktion till distribution svajar vilket gör att båthandeln och verkstäder kan ha tomma lagerhyllor när det gäller vissa varor.
– Och detta sker när efterfrågan på båtar och tillbehör är rekordstor, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat, Båtbranschens Riksförbund i ett pressmeddelande.

Motorbåten Frideborg på Amundön

Maximilian Backman och Susanna Göranzon hade tidigare en mindre båt, men bytte upp sig i storlek när familjen växte.
Bild: Erik Lindahl

Nimbus slår i taket
På Nimbus har produktionstaket redan nåtts. Efterfrågan på de nordiska marknaderna ligger bakom efterfrågeboomen.
– Försäljningen går kraftigt upp. Vi kör för fullt nu, säger till Spanaren Jan-Erik Lindström, VD.
Orderingången har dubblerats i jämförelse med läget för ett år sedan. Ändå är företagets marknader i övriga Europa i praktiken stängda av pandemin.
– Vi har ju vant oss vid att överträffa marknaderna, säger han till Spanaren.
Han räknar med att ökande försäljningsvolymer ligger och väntar på obearbetade marknader ute i Europa, som blir tillgängliga när viruset gjort sitt.
– Jag är jättenöjd med utvecklingen hittills, fortsätter Jan-Erik Lindström.

Tillverkning i tre länder
Nimbus har tillverkningen av sina motorbåtar i Sverige, Finland och Polen. I runda tal svarar varje land för vardera en tredjedel av produktionsvolymen. Anläggningarna i Sverige och Finland, med sina 300 medarbetare, ägs av Nimbus.  Vid anläggningarna i Polen har produktionen lagts ut på entreprenad.
– Vi tror på outsourcing som strategi för ökad produktion, säger Jan-Erik Lindström.
– Med den strategin får vi en lämplig mix i produktionen, anser han.

Beställ nu – leverans nästa år
Om man nu beställer en båt hos Nimbus så kan man få den till senhösten i år, om det är en mindre båt. Beställs någon av de större båtarna i programmet får man räkna med leverans nästa vår.
– Man kan förstås kanske hitta någon demonstrationsbåt hos någon av våra återförsäljare, om man har tur, tillägger han.
Nimbus VD berättar också, att företagets utveckling följer den plan som lagts.
– Den innebär att vi stärker våra positioner, säger Jan-Erik Lindström.

Propeller på Hallberg-båt

Olis Oljelund vid propellern på sin nymålade och nylackade Cha Cha, designad av Harry Hallberg.
Bild: Erik Lindahl

Drömutveckling för Hallberg-Rassy
– Det ser nu väldigt bra ut. Vi kunde väl inte drömma om denna utveckling, sedan pandemin slagit till, berättar Magnus Rassy, VD och ägare till segelbåtsvarvet Hallberg-Rassy på Ellös.
– Situationen för oss nu är bättre än den var före pandemin och är bättre än på flera år, fortsätter han.
Antalet båtar i beställning och för leverans når inte upp till nivån före finanskrisen 2008/2009. Men värdet av nu beställda segelbåtar överträffar tidigare års beställningar. Kunderna tar med så mycket mer av utrustning, komfort och förenklad manövrerbarhet.
– Man efterfrågar mer komfort och önskar en lätthanterlig båt, summerar Magnus Rassy.

Bekväm vattentillgång ett krav
Till utrustningslistan för långseglande båtar kan nämnas installation av avsaltningsanläggning. Med den är färskvattenbehovet tillgodosett för alla slags rutter.
– Efterfrågan på utrustning ger oss på varvet arbete med att hitta lösningar, som svarar mot kundernas önskemål, säger Magnus Rassy.
Varvet anställer kontinuerligt båtbyggare. Personalstyrkan uppgår till 162 personer, de flesta i arbete på varvet i Ellös. Hallberg-Rassy bygger segelbåtar i storlekarna upp till 64 fot.
Viruset medför nya mönster för att leverera båten till kund. Tidigare var det vanligt att man reste till Orust för att hämta sin båt, men i dag försvåras detta av länders olika reserestriktioner. Magnus Rassy berättar att företaget nu fraktar segelbåtarna till kunder via fartyg, där deras agenter i mottagningslandet tar emot och levererar båten till kunden.
Ett annat sätt att leverera den nya segelbåten är att hyra in en besättning som seglar den till kundens hemmahamn.

Båtputs på Lilla Blå

Ola Vesterlund och Charlotte Colliander smörjer och kollar alla båtens rörliga delar.
Bild: Erik Lindahl

Sålt för 14-15 månaders produktion
– Vi har nog samma ökning i efterfrågan på segelbåtar som Hallberg-Rassy har. Vi har nu sålt för 14-15 månader framåt, säger till Spanaren Daniel Gustafsson, den ene av de tre bröder som äger och driver Rosättra Varv i Roslagen utanför Norrtälje.
Han ser att intresset har dramatiskt ökat för båt i Sverige. Förfrågningarna blir fler och segelbåtarna dras med i den vågen efter att i flera år legat på en förhållandevis låg och plan nivå.
Om det omkring 2005 såldes 400-500 segelbåtar i Sverige så säljs det i år kanske knappt 100. Men värdet av varje båt ökar med önskemålen om utrustning, teknik och komfort.
– Och med den ökningstakten kommer det att ta många år innan marknaden börjar mättas, är Daniel Gustafssons bedömning.

Segelbåten LIlla Blå på land

Olas och Charlottes båt heter Lilla Blå och står uppställd på Hinsholmen.
Bild: Erik Lindahl

Hemmastandard ombord för miljoner
– De som har råd vill gärna ha samma standard i båten som hemma, berättar Daniel Gustafsson, och för en ny Linjett betalar man 3 – 7 miljoner kronor. Kvaliteten är bättre på de segelbåtar varvet bygger idag än för 20 år sedan och teknikinnehållet är större. Det betyder för varvets del att båtarna blir allt svårare att bygga med högre krav på kvalitet och innehåll.
– Människan är väl av naturen lat och de som har möjlighet vill ha samma komfort ombord som hemma, säger Daniel Gustafsson.

Kolfiber en effektiv viktväktare
Att hemestra, semestra hemmavid, spelar nog en roll som orsak till den ökande efterfrågan. Att vistas till sjöss är numera inne.
Rosättra Varv, Sveriges äldsta,  bygger segelbåtar i storlekarna 34, 39 och 43 fot.
Och varvet har på senare år tagit in och bygger en segelbåt helt i kolfiber. Varvet byggde för ett par år sedan en 50-fotare i det materialet och har nu i produktion en 43 fots kolfiberbåt, en Shogun Yacht.
– Man jagar alltid vikt och kolfiber är ett verksamt material för detta ändamål, förklarar Daniel Gustafsson.

Laserjolle i Långedrag

En Laser-jolle kan erbjuda ett mer utmanande båtliv för den som inte är rädd att bli blöt.
Bild: Erik Lindahl

Efterfrågan på begagnat accelererar
– Efterfrågan håller i sig och ser ut att accelerera. Detta från läget i februari/mars förra året, säger båtmäklaren Stephen Mathiason till Spanaren.
Han är verksam på Knape Marin i Göteborg, en av landets största mäklare av begagnade fritidsbåtar.
– Folk stannar hemma och vill ha en aktiv fritid, förklarar Stephen Mathiason.
Efterfrågebilden är likartad över hela linjen av begagnade fritidsbåtar. Det gäller bara att sätta rätt pris för att få båten såld.
– Som regel får man nu det pris man begär, kanske något mindre. Tidigare fick man räkna med större prutmån, berättar båtmäklaren.

Brist på motorbåtar runt 250 000
Det råder nu viss brist på motorbåtar, särskilt i prisklassen omkring 250 000 kr. Det är nyare fritidsbåtar som efterfrågas mest. Äldre kan vara svårsålda och med äldre menar han båtar byggda på 70- och 80-talen.
– Men det är alltid skicket som avgör. Det finns ju båtar som är till åren men som är särskilt välskötta och har all dokumentation. De är inte svåra att sälja, säger Stephen Mathiason.
Knape Marin förmedlar nästan lika många segelbåtar som motorbåtar. Värdemässigt ligger dessa båttyper lika. Förra året såldes 170 fritidsbåtar av företaget.