Tisdagen den 17 november tog Barbro Fridén, chef för Sahlgrenska Universitetssjukhuset, emot priset som årets ledare på Berns salonger i Stockholm.

Då var det klart att över 200 anställda på Sahlgrenska skulle sparkas och 28 vårdplatser dras in.

Beslutet om neddragningarna offentliggjordes dock inte förr än efter den högtidliga ceremonin.

Det är tidningen Affärsvärlden som delar ut priset som årets ledare.

Motiveringen till valet av Barbro Fridén löd: ”Med entusiasm, mod och stort personligt engagemang har Årets ledare 2015 skapat ordning, arbetsglädje, effektivitet och starkt kundfokus i en stor och mycket komplex verksamhet”.

– Jag är oerhört stolt över utnämningen, men jag är lika stolt över alla i min närhet som hjälper mig i arbetet. Det är ett teamarbete där allt blir möjligt om man jobbar tillsammans med ett gemensamt mål, sa Barbro Fridén själv i pressmeddelandet.

 

”Provocerande”

Internt på Sahlgrenska har dock priset inte mött samma entusiasm.

Barnläkaren Mats Reimer skriver i en krönika i Dagens Medicin:

“(I juryn som delade ut priset för årets ledare satt inte) de många SU-anställda som inte vill föreslå till andra att jobba på norra Europas största sjukhus. Bara två tredjedelar brydde sig ens om att svara på medarbetarenkäten, och av dem kunde bara hälften rekommendera SU som arbetsgivare. Glappet mellan festtalen och verkligheten på golvet upplevs provocerande.”

(Läs hela krönikan här!)

Själv granskade jag, tillsammans med min dåvarande kollega Pia Svensson, för GP bland annat Barbro Fridéns användande av konsulter sedan hon tillträdde sitt jobb i november 2012. Vi fann bland annat:

• Innan hon tillträdde sin tjänst i november 2012 tog hon hjälp av tidigare Dramatenchefen Lars Löfgren för att träna ”tal och kommunikationsutveckling” inför sin nya chefsroll till en kostnad av 45 000 kronor.

• Hon anlitade stockholmaren, f d journalisten och medierådgivaren Gunnar A Olin för att under tre dagar utreda sjukhusets kommunikation till ett pris av  71 197 kronor.

• Inför två konferenser med sjukhusledningen engagerade hon Pelle Snårelid, välkänd managementkonsult med erfarenheter från bland annat Karolinska sjukhuset för (dittills) 121 374 kronor.

• För att rekrytera en ny områdeschef engagerade Fridén stockholmsföretaget Michaël Berglund Executive Search för att hitta rätt person. Kostnad: 270 000 kronor.

• Dyraste konsultuppdraget, 3 700 000 kronor, gick till Boston Consulting Group för en förstudie inför etablerandet av en värdebaserad styrmodell på SU.

I inget fall hade uppdragen upphandlats i konkurrens för att hitta billigaste leverantör.

Måste spara

Men efter att ha kostat pengar i starten har nu sjukhuschefen order att spara över tvåhundra miljoner kronor.

Det går ut över personal och patienter.

“Inför 2016 finns det idag inga kända omständigheter som på ett väsentligt sätt kommer att hjälpa SU ur sin ekonomiska och verksamhetsmässiga situation. I diskussioner med regionledning och beställare har den ekonomiska utmaningen för 2016 uppskattats till större än 200 miljoner kronor. Sjukhusledningen gör bedömningen att med kända förutsättningar och maximala ansträngningar från respektive område så finns inte förutsättningarna att komma till en fullständig balansering av ekonomin för 2016. Bedömningen är att utfallet för 2016 kommer att kunna bli -75 mnkr, vilket motsvarar 0,5 % av omsättningen. Bedömningen är dock att senare under året kunna balansera ekonomin på månadsbasis för att med idag kända förutsättningar vara i balans 2017”, står det att läsa i sjukhusstyrelsens protokoll.

Läs också: Sätt skalpellen i vårdbyråkratin