lördag, december 10 2022
Bevakar Göteborg - och lite till
Spanaren.se är en nättidning i Göteborg som ägs av den ideella föreningen Sällskapet Spanaren. Vi granskar makten men rapporterar även om annat. Redaktionen arbetar gratis.

Nevs i Trollhättan lämnade i dagarna in ansökan om att på Stallbackaområdet få börja testkörningar med förarlösa bilar. Ansökan lämnades till Transportstyrelsen och om den godtas så kan nästa steg bli att utvidga provbanan från Stallbacka till centrala Trollhättan.

– 2019 har blivit ett vändningens år, säger informationsdirektören Fredrik Fryklund till Spanaren. Nu slipper vi gruva oss över ekonomin – fokus ligger i stället på det vi kan, att utveckla bilar, eller numera snarare mobilitetslösningar, tillägger han.

Helomvändningen för företagets situation hänger samman med att Nevs fick en ny, stor huvudägare, Evergrande Goup, som Spanaren tidigare berättat om. Evergrande sätter agendan för vad trollhätteföretaget ska arbeta med och därmed lägger press på den tekniska utvecklingen, som till stor del utförs av ingenjörerna på Teknisk utveckling i Trollhättan.

Statsminister Stefan Lövén möter två kinesiska affärsmän, Nevs grundare, Kai Johan Jiang, till vänster, tillsammans med Mr. Xu, från nya huvudägaren Evergrande Group. Bilden tagen i januari 2019 på regeringskansliet i Stockholm när statsministern fick information om affären.

– Nevs ska inte längre enbart utveckla bilar utan mobilitetslösningar, fortsätter Fredrik Fryklund. Det betyder självkörande fordon och system för att manövrera dessa, men även system för bildelning.

Företaget har uppfattningen att antalet bilar måste minska.

Alltid eldrift

Enkelt uttryckt ska Nevs nu utveckla och bygga två slags fordon, bilar utan ratt och bilar med ratt. De ska passa in i de mobilitetssystem, som ägaren låter driva fram.

– Kunderna i Europa är inte längre i första hand privatpersoner utan städer/kommuner, organisationer, bostadsrättsföreningar och byggföretag, säger Fredrik Fryklund.

Drivkällan för den kommande fordonsparken är alltid el.

Det innebär, att 9-3 modellen, den sista bilmodellen i arvet från Saab i Trollhättan, inte längre har någon framtid och kommer i sin nuvarande eldrivna skepnad att fasas ut.

Nevs har sedan tidigare två produktionsanläggningar för bilar i Kina, i Beijings hamnstad Tianjiin, som nu är färdigbyggd till en komplett fabriksanläggning och en blivande anläggning i Shanghai, som nu börjat uppföras. Ägaren Evergrande har fastlagt en ny affärsplan för Nevs produkter och tillverkningsvolymer.

– Inte mindre än 14 olika modeller ska utvecklas, men det är ännu inte fastställt precis var och av vilka företag de ska utvecklas och tillverkas, förklarar Fredrik Fryklund.

Utbyggnad i Kina

Klart är att fabriken i Tianjin nu ska byggas ut för att nå en kapacitet av 200 000 fordon per år. Fler fabriker för företagets produkter kommer enligt huvudägaren att byggas i Kina.

Kina har en vision om att bli största elbilsproducent – och konsument – i världen. För att kunna nå de målen behövs motsvarande produktionskapacitet i landet – och även på andra marknader där mobilitetslösningarna för elfordon ska marknadsföras och försäljas, bland annat i Europa.

Fabriken i Tianjin ska byggas ut och kunna producera 200 000 fordon per år

Evergrande har etablerat en särskild division för miljöbilar för att inom några år uppnå målet att bli störst i världen på elbilar.

Företaget är privatägt, ett aktiebolag och ett av gruppens fyra dotterföretag, Evergrande Health Industry Group, är noterat på Hong Kongbörsen. Evergrande Group räknas enligt den amerikanska affärstidskriften Fortune som världens 230:e största företag med 140 000 medarbetare. Företaget kommunicerar utåt ambitionen om en kommande, stark tillväxt

Evergrande Group äger cirka 80 procent av Nevs och den svenske medborgaren Kai Johan Jiang, som en gång efter konkursen köpte resterna av Saab och etablerade Nevs, har cirka 20 procent av ägandet.
Evergrande Groups högste ansvarige, Mr. Xu, har en tung position i partiet i Kina.

Trollhättan blir kvar

Satsningarna i Kina innebär inte, enligt Fredrik Fryklund, att anläggningen i Trollhättan satts på undantag:

– Vi lägger årligen ned ca 200 miljoner kronor på att hålla den i skick, säger han.

Företaget har också nyanställt cirka 200 personer det senaste året och har nu ungefär 800 anställda, varav halva styrkan är ingenjörer med mera för den tekniska utvecklingen.

Nevs erbjuder sedan länge produktionskapacitet i Trollhättan för biltillverkare, främst i det så kallade premiumsegmentet. Hittills har ingen sådan legotillverkning kommit i gång. En förfrågan har kommit från ett nytt bilmärke, Sono Motors i Tyskland, om att få tillverka merparten av företagets nya elbil Sion i Trollhättan. Men Sono aviserade nyligen brist på kapital och jagar nu pengar för att kunna komma börja med sin verksamhet. Om Sonos ursprungliga aviserade planer hade satts i verket skulle det betytt många nyanställningar i fabriken på Stallbacka.

En ny delägare i Nevs är sedan en tid även svenska Königsegg, som utvecklar och i liten skala producerar extremt snabbgående sportbilar i flermiljonsklassen. Det samarbetet har, enligt Nevs, hittills lett till främst ett tekniskt utbyte av information mellan det skånska företagets ingenjörer och de i Trollhättan.

Föregående

Högre hyror på Tjörn och i Varberg

Nästa

Och tomten kom till Tjörn

Se även