När elbilar måste bärgas beror det nästan aldrig på att det stora batteriet – högvoltsbatteriet – blivit urladdat och att bilen därför inte kan komma någonstans.
Färska siffror från SOS International visar att det är det mindre 12-voltsbatteriet som oftast är boven i dramat.
Är det batteriet tomt kan man varken öppna dörrar eller starta elbilen.

Så här långt i år har SOS International hjälpt runt 15 000 kunder som fått problem med sina elbilar. Av det totala antalet skador ser man en överrepresentation bland elbilar. De har stått för 7,5 procent av skadorna, medan elbilsparken totalt uppgår till fyra procent av fordonsflottan.

Mycket elektronik att hantera för batteriet
– Det är en tydlig överrepresentation. Bilarna har så mycket elektronik som 12-voltsbatteriet ska klara av att hantera, samtidigt som det ska klara av att starta upp högvoltsbatteriet.
– I vårt nordiska klimat blir det svårt, säger Markku Reinikainen på SOS International.

Tappad vintereffekt följer med till sommaren
12-voltsbatteriet slits och tappar effekt. Särskilt under vintern. Effekten blir sämre, vilket även påverkar batteriet under den varmare årstiden. SOS International, som har verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland, ser samma trender i hela Norden.
– Precis som i en bil med förbränningsmotor måste 12-voltsbatteriet ut och köra längre sträckor emellanåt. Om man kör endast kortare sträckor dräneras batteriet snabbare, konstaterar Reinikainen.

Långtidsparkering en fälla för stora batteriet
Det är dock inte alltid helt hopplöst när man upptäcker att elbilen är strömlös. I hälften av fallen får bärgaren igång bilen, oftast med hjälp av en s k startbooster, enligt SOS International.
Att elbilar får slut på ström i högvoltsbatteriet är, som nämnts ovan, ovanligt. Förarna verkar ha god koll på när det är dags att tanka.
Om och när högvoltsbatteriet blir tomt händer det nästan alltid i samband med långtidsparkering.
– Det är försvinnande få fall där en förare kör helt slut på elen. Men det är lite vanligare under vinterhalvåret eftersom högvoltsbatteriet då drar mer ström, säger Markku Reinikainen.

Tips för att slippa bli strömlös
• Lär känna din bil, kontrollera om 12-voltsbatteriet laddas i samband med laddning annars behöver du ha ett extra öga på batteriet så det inte laddas ur om bilen är stående en längre period
• Ska bilen stå parkerad, räkna med att batterikapaciteten minskar med ca 1% per dag – se till att ha en buffert
• Ha en startbooster hemma för 12-voltsbatteriet

Föregående

Nya medlemmar i Hall of Fame blev hyllade

Nästa

Samarbete om vindkraftspark ska säkra Volvos övergång till elbilar