Skeppsredare går samman i målsättningen att minska koldioxidutsläppen till sjöss.
En deklaration presenterades den 1 december 2023 av verkställande direktörerna för fem internationellt verkande rederier med anledning av det pågående COP28-mötet i Dubai.

Orcelle Wind
Wallenius Wilhelmsen utvecklar segelfartyget Orcelle Wind.

Rederierna är A.P. Möller-Maersk, CMA CGM Group, Hapag-Lloyd, MSC Mediterranean Shipping Company och Wallenius Wilhelmsen.
Initiativtagarna till deklarationen är Vincent Clerc på A.P. Moller-Maersk, Rodolphe Saadé på CMA CGM, Rolf Habben Jansen på Hapag-Lloyd, Soren Toft på MSC och Lasse Kristoffersen på Wallenius Wilhelmsen.

Sista datum för fossildrivna nybyggen i sikte
De föreslår ett sista datum för fossildrivna nybyggen och uppmanar IMO, International Maritime Organization, att verka för att förutsättningar skapas för att möjliggöra övergången till gröna drivmedel.
Skeppsredarna hänvisar till redan av IMO uppsatta emissionsmål och understryker vikten av att dessa mål uppnås.
Sjöfarten med 2-3 procent av de globala emissionerna behöver gå över från fossila bränslen till gröna, hävdar redarna.

De fem rederierna kräver fyra hörnstenar
De fem rederiernas deklaration kräver att fyra hörnstenar etableras för att nå vägen till mål:
• Ett sista datum för nybyggen av fartyg med fossil framdrivning.
• Ett effektivt prissättningssystem, som möjliggör för gröna bränslen att under övergångsperioden kunna konkurrera med svart bränsle.
• Etablera en pool av fartyg vars sammantagna emissioner ska kunna mätas mot enskilda fartygs, vilket kan påskynda omställningsprocessen.
• Etablera en livscykeldeklaration för bränslet till investeringsbesluten av nytt tonnage för att minimera risken för att den gröna omställningen bromsas upp.

Vill accelerera takten i gröna omställningen
De fem redericheferna deklarerar var för sig det ansvar de känner för att se till att målet mot gröna utsläpp uppnås.
Så här säger Vincent Clerc, VD för danska A.P. Möller-Maersk:
– Vi vill accelerera takten för den gröna omställningen i shipping och i logistiken. Det avgörande är att introducera villkor som säkerställer att vi åstadkommer mesta gröna emissioner per investerad dollar.
– Vi har bestämt oss för att utforma vägen till netto noll emissioner och att fokusera våra investeringar för att stödja den processen, säger Lasse Kristoffersen, VD för norska Wallenius Wilhelmsen.

Läs tidigare artiklar om omställning till sjöss
Chalmersbolag i centrum för hållbar sjöfart
Segeljättar biltransporternas framtid
Stena miljöväxlar med två nya hybridfartyg
Stena satar på batteridrift

Föregående

2000 ska bort på Sahlgrenska

Nästa

De skapar kreativa hälsningar i Stenungsund vid varje hög- och årstid