Det norska RoRo-rederiet Wallenius Wilhelmsen lanserade på onsdagen fartygsprojektet Orcelle Wind, ett RoRo-fartyg för vinddrift och avsett för transport av bland annat personbilar och lastbilar.
– Segelfartygen medför en minskning av emissioner med 90 procent jämfört med dagens bästa, hävdade VD Craig Jasienski på presskonferensen.
Orcelle Wind bygger vidare på konceptet för segelfartyget Oceanbird, som utvecklas av Wallenius Marine i Stockholm och som Spanaren presenterade i september 2020.
– De båda segelfartygsprojekten kommer att utvecklas parallellt och finna sina egna målgrupper, säger Fredrik Tangeraas, informationschef på Wallenius Wilhelmsen till Spanaren.
Order nästa år
Det norska RoRo-rederiet räknar med att en beställning på Orcelle Wind ska läggas på ett varv i mitten av 2022 och att fartyget ska kunna tas i bruk 2025. Det är samma tidsplan som presenterats för det svenska systerfartyget Oceanbird.
Vilket varv ska då få bygga det nya seglande RoRo-fartyget?
– Det kan vi inte svara på nu, kommenterade VD Craig Jasienski på pressträffen, som delvis sändes över nätet.
– Vi hoppas att det ska bli ett av de främsta varven i världen, tillade han. Rederiet räknar nu med att flera intressenter kommer att höra av sig om att få bygga Orcelle Wind.
– Det är ju ett tillfälle både för dem och för oss, tillade han.
Oceanbird, Wallenius första seglande lastfartyg

Oceanbird, förebilden för Orcelle Wind.  Fartyget utvecklas av Wallenius Marine i Stockholm och presenterades i september förra året.

Tar över från Wallenius Marine
Wallenius Wilhelmsen tar över projektet från Wallenius Marine i Stockholm, som dock för egen del fortsätter utvecklingen av Oceanbird.
– Hur de finansiella mellanhavandena ser ut i den affären är för tidigt att säga, säger Fredrik Tangeraas till Spanaren.
Bägge fartygen får en kapacitet om 7 000 fordon. Orcelle Wind ska även kunna transportera tungt maskineri med mera utöver fordonen.

Fartygets längd blir 220 m och bredd 40 m och marschfarten 10-12 knop.
Testfartyg
Segelfartyget kommer att bli Wallenius Wilhelmsens testfartyg för utveckling av nollemission och där prova olika bränslen och tekniker, uppger rederiet i sin presskommuniké.
– Vi har fördelen av att ha bra storlek på rederiet och att vi har kunder över hela världen, partners och anställda. Vi fokuserar nu samlat på det här djärva projektet och är fast beslutade att få det till en framgång, säger VD Craig Jasienski.