Göteborg har för avsikt att köpa 40 nya spårvagnar av tillverkaren Bombardier. Men kontraktet kan komma att brytas på grund av mutanklagelser.
– Det blir en diskussion som får lyftas om det blir en fällande dom, säger Mårten Ignell på det kommunala bolaget Göteborgs Spårvägar till SVT Väst.
– I avtalet finns vissa skrivningar som ger oss som köpare rätten att gå ur avtalet.
Bombardier har sålt signalsystem till järnvägar i Azerbajdzan. Enligt grävande journalistik som SVT:s uppdrag granskning och nyhetsbyrån TT gjort kan nästan en miljard kronor ha använts för att muta makthavare i landet. Pengarna ska ha frigjorts genom skenaffärer med brevlådeföretag som egentligen inte finns.
Bombardier är ett världsomspännande företag med 70 000 anställda (antalet ska dock reduceras, bland annat har 300 i Västerås sagts upp). Produkter är bland annat flygplan, tåg och spårvagnar. Företaget är kanadensiskt, huvudkontoret för Europa finns i Berlin.
I Sverige tillverkar Bombardier i första hand signalsystem och driv- och styrsystem till höghastighetståg och tunnelbanor. I göteborgsområdet har företaget en anläggning i Sävenäs för att underhålla Reginatågen, som Bombardier tillverkat.
Bombardier har tidigare haft problem i Norden därför att tre SAS-ägda Dash Q 400-plan, tillverkade av Bombardier, kraschade på grund av fel på landningsställen på hösten 2006. SAS gjorde sig av med alla sina 27 Dashplan och fick en miljard i ersättning av Bombardier.