Det i Oslo börsnoterade rederiet Wallenius Wilhelmsen, WW, tar nästa år ett kliv in i Göteborgs Hamn, när rederiet tar över driften av Göteborgs Hamns järnvägsanslutna fordons- och roroterminal.
Rederiet kallar genom logistikchefen John Felitto steget för en strategisk milstolpe och ser fram emot en samverkan med hamnen för att skapa ett ”sömlöst” nav för den skandinaviska marknaden.
Avlöser brittisk aktör – kontrakt till 2038
VD för Göteborgs Hamn, Göran Eriksson, anser att WW har presenterat en stark affärsplan med tydliga mål och kundorienterat fokus.
Wallenius Wilhelmsen tar i februari 2026 över den operativa driften av bil- och roro-terminalen i Göteborg och avlöser då det brittiska företaget Logent Ports and Terminals och kommer därefter att verka på liknande sätt som det brittiska företaget. Wallenius Wilhelmsens avtal med Göteborgs Hamn löper på tolv år.
PR och kommunikationschef Stefan Strömberg på Göteborgs Hamn berättar för Spanaren, att bakgrunden är att hamnen sedan ungefär 15 år tillbaka lägger ut driften av terminalerna på koncession till terminalbolag.