Med negativ resultatutveckling 1,9 mdr (4,7) under första kvartalet 2025 jämfört med samma tid 2024 sjösätter nu nu Volvo Cars ett åtgärdsprogram med en accelererad kostnads- och kassaflödesplan om totalt 18 miljarder kronor, där det mesta får effekt under 2026.
– Fordonsindustrin befinner sig i en mycket svår period med utmaningar som den aldrig tidigare har upplevt, säger Volvo Cars VD Håkan Samuelsson.

Planen omfattar personalminskningar, ökat fokus på vad kunderna vill ha och ändrad marknadsindelning till tre, Americas, Kina och Europa, berättade Håkan Samuelsson på den digitala presentationen av kvartalsrapporten som hölls på huvudkontoret i Torslanda på tisdagen.
Volvo Cars återkommer så snart som möjligt med information om neddragningarna.

Batteriproduktion med extern partner
Företaget avser också att genomföra planen på egen batteriproduktion i Göteborg och i samverkan med någon extern partner. Håkan Samuelsson menar att det kunnandet måste finnas för att harmoniera med strategin att leverera helt elektriskt drivna bilar.
Han har tillsammans med ledningsgruppen och andra kollegor utarbetat en plan för att göra företaget starkare och mer motståndskraftigt.
– Vår strategi är tydlig, men vi måste bli bättre på att leverera resultat. Med tanke på turbulensen på marknaden behöver vi förbättra vår kassaflödesgenerering ytterligare och sänka våra kostnader.

Lönsamhet, elektrifiering och regionalisering i fokus
– Även om mycket arbete återstår är vår riktning framåt fokuserad på tre områden: lönsamhet, elektrifiering och regionalisering, framhåller Håkan Samuelsson.
Så här säger VD om den nya strukturen för bolaget:
–Vi kommer att ge våra regioner möjlighet att bättre möta våra kunders behov och se till att vi är mer motståndskraftiga och redo för tillväxt. Vår första prioritet blir att fokusera på våra strategier för marknaderna i USA och Kina.

Laddhybrid med ökad räckvidd i Kina
– I Kina kommer vi att anpassa oss fortare till den snabbt föränderliga bilsektorn och kundernas krav, och vi ser över möjligheten att ge marknaden ett större operativt ansvar. Vi kommer snart att presentera vår första laddhybrid med utökad räckvidd i Kina.
– Vi genomför också en strategisk omstrukturering av vår verksamhet i USA och har skapat en ny region som heter Americas. Denna region innefattar USA, Kanada och våra Latinamerikanska marknader. Detta förenklar ytterligare vår globala verksamhet genom tre strömlinjeformade regioner; Americas, Större Kina samt Europa och resten av världen.

Inga finansiella prognoser för 2025 och 2026
Men med anledning av den externa utvecklingen och en ökad osäkerhet, lämnar företaget inte längre några finansiella utsikter för 2025 och 2026.
Delårsrapporten medförde att Volvo Cars aktiekurs sjönk på tisdagen.
På Volvo Cars ser man detta år som ett övergångsår med de makroekonomiska, geopolitiska och marknadsmässiga osäkerhet som föreligger:
– Tuffare marknadsförhållanden och lägre volymer i kombination med ökad prispress och tullar påverkar lönsamheten.

Snabbt växande på elbilsmarknaden
Volvo Cars hävdar att företaget inom elektrifiering är ett av de snabbast växande premiumbilföretagen i världen.
Volvo Cars står fast vid ambitionen att bli ett helt elektriskt bilföretag. Det är det snabbast växande segmentet och företaget är ledande i denna omställning. 43 procent av alla Volvobilar som såldes under första kvartalet var elektrifierade, det vill säga helt elektriska eller laddhybrider, och nästan en femtedel av försäljningen var helt elektriska bilar.

Januari-mars 2025
Försäljningen minskade med 172,2 (182,7) tusen bilar.
• Omsättningen uppgick till 82,9 (93,9) miljarder kr.
• Rörelseresultatet (EBIT) exklusive resultat från andelar i Joint Ventures och intresseföretag uppgick till 1,9 (6,8) mdr.
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 1,9 (4,7) mdr.
• Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,40 (1,12) kr.
• Kassaflödet från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten uppgick till –6,3 (–12,2) mdr, vilket inkluderar den initiala betalningen från avyttringen av innehavet i Lynk & Co.
• Under kvartalet lanserades två nya bilmodeller, ES90 och EX30 Cross Country,
• Den 14 februari meddelade Volvo Cars att avyttringen av bolagets 30 procentiga andel i Lynk & Co till Zhejiang Zeekr Intelligent Technology Co., Ltd har slutförts.
• Den 31 mars avgick Jim Rowan som koncernchef och VD och lämnade även styrelsen för Volvo Car AB (publ.)
• VDn som kom tillbaka: Den 1 april tillträdde Håkan Samuelsson som koncernchef och VD och efterträdde Jim Rowan. På årsstämman den 3 april valdes Håkan Samuelsson till ny styrelseledamot i Volvo Car AB (publ.).
• Fredrik Hansson utsågs till Chief Financial Officer (CFO), och tillträdde den 24 april. Han efterträdde Johan Ekdahl, som tar nästa steg utanför Volvo Cars.
• Den 25 april startade produktionen av EX30 i Gent.