
Den nya bilen ger sig in i ett segment, där Volvo inte varit tidigare, berättade VD Jim Rowan när han på onsdagen inledde presentationen utanför Stockholm.
Bilen kallas ES90, har sluttande akterparti och är elektriskt driven.
Den kostar i den mest utrustade versionen 929 000 kr. Första leverans i Sverige planeras äga rum under fjärde kvartalet 2025.
Karossformen gör bilen till den tystaste företaget gjort. Cd värdet är 0,25 (luftmotståndet).
Han påpekade att den bygger på 800 voltsteknik, som medger en räckvidd på 70 mil vid gynnsamma förhållanden.
Tio minuters laddning ger 30 mil
Tekniken möjliggör att bilen på tio minuter kan laddas för en körsträcka på ca 30 mil, ”över en kopp kaffe”, påpekade företagets representanter vid presentationen.
Och Volvo förblir vid sin läst:
– Prioritet nummer ett är säkerhet, framhöll Jim Rowan på sin skotska dialekt, som med honom ersatt det tidigare göteborgska idiomet.
– Och det är människans behov som styr företagets utveckling av bilar, tillägger han.
Nykomlingen kan beställas i flera länder i Europa
Den nu presenterade är den sjätte helt elektriska modellen i företagets sortiment av eldrivna bilar; EX90, EM90, EX40, EC40 och EX30.
Det går att nu beställa bilen i Belgien, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike. Andra marknader kommer att läggas till senare i år och under 2026.
Oklart om lansering ska ske i USA
Däremot är USA inte med på listan över kommande marknader.
– Om lansering ska ske i USA avgörs så småningom, meddelar Volvo Cars på Hisingen.
Bilen kan väljas i sju exteriörfärger och fyra fälgalternativ, från 20 till 22 tum.
Den byggs i Kina, i Chengdu i Sichuanprovinsen i sydvästra Kina.
Andra fakta:
Bagageutrymmet rymmer upp till 424 liter, som kan utökas till 733 liter med nedfällda säten.
Hjulbasen är 3,1 meter.
Upptill ett panoramatak.
Som mest 25 högtalare i bilen.
Mittskärm på 14,5 tum för navigering mm.