Nya Vasabron i centrala Göteborg invigdes för snart ett och ett halvt år sedan. Vad kostade bygget nu igen? Kommunen har ingen aning. Frågan avgörs i en segdragen tvist med det företag som sparkades från uppdraget.

Hur kommer allt detta sig?
Vi tar det från början.
1907 invigdes den tjusiga bron i jugendstil. Efter 100 år behövde den förnyas och breddas. Stadens trafikkontor gjorde en upphandling som man tyckte var korrekt. Entreprenören Implenia fick jobbet för ett bud på 42 miljoner kronor.

Blev osams
Den gamla bron började rivas sommaren 2017.  Sen sprack det. Kommunen och företaget blev osams om bygget. Avtalet med Implenia sades upp i början av 2018. Folk undrade om det skulle bli någon ny bro. På våren 2018 fick Veidekke uppdraget. Då gick det bättre. Invigningen av bron kunde ske i juli 2019.

Vasabron med spårvagn och människor

Trafiken flyter åter över Vasabron. Men priset för detta är ännu okänt.
Bild: Erik Lindahl

Det som nu återstår är alltså tvisten med Implenia. Göteborgs stad kräver företaget på 76 miljoner kronor, 34 miljoner mer än avtalet kostade från början.
Vad ingår i den summan?
– Processen pågår. Så jag kan inte kommentera något om detaljer, säger Camilla Wallin, avdelningschef för investeringar på trafikkontoret.

Frågor kvar utan svar
En viktig orsak till att det dröjt är att Implenia bytt juridiskt ombud under processens gång.
Kommunen konstaterar att kontakt mellan parterna kommer att tas före jul. Därefter vet man mer om vilken riktning förhandlingarna kommer att ta. Hur länge det kan dröja innan det blir en uppgörelse återstår att se.
Spanaren har sökt Implenia för en kommentar.
Göteborgs skattebetalare får fortsätta vänta svar på vad brobygget kostat.