Protesterna mot Västlänken har vuxit i styrka sedan 2014 med åsidosättandet av resultatet i folkomröstningen som extra tändvätska.

Nu har en ny protestform sett dagens ljus: Måndagsmarscher.

Första måndagen i december var sjätte måndagen i rad som volontärer från Västsvenska Folkinitiativet marscherade från Linnéplatsen till Gustav Adolfs Torg, en promenad på cirka tre kilometer.

Där det finns människor som lyssnar skanderar deltagarna taktfast att Västlänken måste stoppas, vid Hagakyrkan till exempel. Flera väljer att haka på längs vägen för att inte behöva gå så långt.

– Vem slår det? utbrast en av initiativtagarna, Gunilla Bratt Hedvall, retoriskt efter sista marschen i november, en måndag med vinterkyla och narig vind. Jodå, det finns de som gör det….

Stuttgart förebilden

Förebilden för demonstranterna i Göteborg är Måndagsmarscherna i Stuttgart. I dessa visar folk sin ilska mot skandalbygget Stuttgart 21, en 8 kilometer lång järnvägstunnel under centrala Stuttgart, som skulle ha varit klar vid det här laget.

Stuttgartborna ligger en bra bit före göteborgarna. Inte mindre än 446 måndagar i rad har protestmarscherna pågått! De har samlat allt mellan några hundra och 3 000-4 000 deltagare sedan 2010 – oavsett väderlek.

Stuttgart 21 är ett bygge vars tidplan men framför allt budget har kraschat många gånger. För närvarande beräknas kostnaden till cirka 85 miljarder kronor! Det är nästan dubbelt så mycket som först beräknades. När invigningen kan ske vågar ingen längre gissa, kanske 2025.

Deutsche Bahn, Tysklands motsvarighet till Statens Järnvägar, är byggherre och har trots de gigantiska merkostnaderna beslutet sig för att fullfölja.

Men styrelseordföranden Richard Lutz medgav i alla fall i våras, att bygget aldrig skulle ha blivit av om projektledningen från början haft den kunskap den har idag.

Spanaren har vid två tidigare tillfällen skrivit om Stuttgart 21, som påminner om det planerade bygget av Västlänken, bland annat när det gäller grundförhållandena.

Demonstranterna i Göteborg är övertygade om at dessa kommer att ställa till spratt, men framför allt att även budget och tidplan för Västlänken skulle komma att spricka.

Se även

Tågtunneln där kostnaderna skenar och

Deutsche Bahn fortsätter bygget av Stuttgart 21 trots jätteförlust

Previous

Kommunernas enorma pensionsskuld hot mot välfärden

Next

FN-deklarationen som försvann