Deutsche Bahn, Tysklands motsvarighet till Statens Järnvägar, avbryter inte byggandet av den skandalomsusade underjordiska järnvägslinjen Stuttgart 21 – trots gigantiska förluster.
Det deklarerade styrelseordföranden i Deutsche Bahn, Richard Lutz, för en vecka sedan i trafikutskottet i Bundestag, den tyska Riksdagen, enligt en artikel i bildtidningen Stern.
Men en bekymrad Richard Lutz slog fast, att det trots projektets enorma kostnader är affärsmässigt motiverat att fullfölja bygget än att avbryta det. Han tillfogade dock, att bygget aldrig skulle ha startats med den kunskap projektledningen har idag.
Det finns beräkningar som visar, att Deutsche Bahn skulle göra en ren förlust på bygget med cirka 23 miljarder kronor!
Beskedet i trafikutskottet väckte uppmärksamhet förstås trots att det redan var känt, att de senaste beräkningarna av totalkostnaden för projektet landar på svindlande 8,2 miljarder euro, motsvarande mer än 82 miljarder kronor.
Bara dyrare och dyrare
Bygget har sedan starten 2010 blivit allt dyrare, inte bara själva byggkostnaderna utan även projektledning och administration. Inte minst attentatsskyddet har krävt enorma summor.
Vid byggstarten 2010 beräknades totalkostnaden bli 4,5 miljarder euro.
Så sent som i januari i år presenterades de nya siffrorna och sköts invigningen fram till 2025.
För seriösa kritiker av projektet borde erkännandet om att bygget med dagens kunskap aldrig borde ha startats låta som ljuv musik. Men det har varit alldeles för mycket kontroverser längs vägen. Bland anat har det varit några allvarliga sammanstötningar mellan tiotusentals demonstranter och polis.
Spanaren har tidigare skrivit om projektet Stuttgart 21. Se därför även Tågtunneln där kostnaderna skenar