Föreningen Grävande Journalister tar emot pengar och låter sig bjudas på middag av Göteborgs stad i samband med årets Grävseminarium på Scandinavium i vår.

Med sponsringen vill staden “stärka och utveckla den undersökande journalistiken som en god kraft i samhället och att visa att staden står bakom grävande journalistik”.

Grävarna vill genom samarbetet och bjudmiddagen “öka Göteborgs attraktionskraft som mötesstad”.

Tydligare kan Göteborgsandan knappast manifesteras.

Bakom avtalet står bland andra Uppdrag Gransknings chef Nils Hanson, GT:s chefredaktör Sofia Dahlström och huvudredaktören för SVT Nyheter Väst Hans Peterson Hammer som nu vill vara med och “öka Göteborgs attraktionskraft som mötesstad” och kanske själva frottera sig med Mycket Viktiga Personer från Göteborgs Stad på grävseminariet i början av april.

Grävseminariet arrangeras varje år av Föreningen Grävande Journalister. Där samlas journalister, intresserade av granskande journalistik och där delas Guldspaden ut för några av förra årets bästa journalistiska granskningar.

Sponsring med 107 000

För några år sedan fick Nils Hanson själv, tillsammans med Janne Josefsson, en guldspade för granskningen av korruptionen i Göteborg. Den här gången ska dock Göteborg uppmärksammas på Grävseminariet på ett annat sätt.

Kommunikationsdirektör Helena Mehner på stadsledningskontoret har skrivit under ett sponsoravtal med Grävseminariets arrangörsgrupp – som alltså leds av Nils Hanson.

Avtalet innebär att Göteborgs Stad sponsrar Grävseminariet och Föreningen Grävande Journalister med 107 000 kronor plus moms, alltså 133 750 kronor.

För det får Göteborg bland annat:

– Fyra (4) VIP-biljetter till arrangemanget,

– plats vid honnörsbordet på Guldspadegalan lördagen den 9 april 2016,

– inbjudan till en VIP-middag för sponsorer och internationella gäster som hålls en eller ett par dagar före Grävseminariets öppnande,

– reklam genom att anges som huvudsponsor på stora scenen och på Grävseminariets hemsida,

– en entimmes paneldebatt som arrangeras tillsammans med föreningen.

Lättare förtäring

Göteborg Stad har också rätt att använda sig av sponsringssamarbetet i marknadsföring och/eller intern/extern kommunikation.

Utöver sponsoravtalet har kommunfullmäktiges presidium, med fullmäktiges ordförande Lena Malm (S) i spetsen, beslutat att bjuda alla deltagare på seminariet på “lättare förtäring” till en kostnad av 170 kronor per person eller omkring 100 000 kronor.

Det är inte första gången skattebetalarna i Göteborg sponsrar journalister för att genom god publicitet “stärka varumärket”.

Kommunägda Göteborg & Co betalar, som Spanaren tidigare avslöjat, bland annat resor och hotellrum för journalister som bevakar det kommersiella evenemanget Way out West.

Att ta emot en sådan inbjudan strider mot Svenska Journalistförbundets yrkesetiska regler. Regler som kan få journalister att överlägga med sitt samvete om de kan delta i ett arrangemang som delvis finansieras av  Göteborgs stad.

Också Göteborg & Co var med och diskuterade en eventuell sponsring av Grävseminariet men har avstått från att lämna något penningbidrag.

Läs också:

Nils Hanson om att grävarna ska göra reklam för Göteborg

Göteborgs Stad vill höja kunskapen hos grävande journalister

Vem ska nu lita på grävarna?