Har göteborgarna tröttnat på att protestera inför lomhörda politiker?
Det intrycket kan man onekligen få av den låga anslutningen vid måndagskvällens minnestund för demokratins död på Gustaf Adolfs torg.
Ett drygt hundratal ”närmast sörjande” hade mött upp, men mötet var i första hand avsett för medlemmarna i den politiska föreningen Västsvensk folkinitiativet. Föreningens mål är att avskaffa trängselskatten, att stoppa bygget av Västlänken och att öka demokratin i Göteborg.
Den minnesgode erinrar sig, att demonstrationen 7 mars från Götaplatsen till Gustaf Adolfs torg enligt polisen lockade 8 000-9 000 deltagare.
Måndagens minnesstund, inramad av tända gravljus på sockeln till kungastatyn, ägde rum på dagen ett år efter valet och folkomröstningen 2014.
– Många är ledsna och känner stor frustration över att aldrig få gehör för sina synpunkter, säger Åsa Sernebrink, vice ordförande i Västsvenska folkinitiativet.
– Vilken funktion har folkomröstningar om man blankt struntar i resultatet, frågar jag mig ofta.
Betryggande majoritet
Kvällens talare var Bengt Nordfält Nilsson.
– Vi har samlats här i dag för att minnas staden Göteborgs avsomnade demokrati på årsdagen av folkomröstningen och det efterföljande sveket från politikerna, inledde han och fortsatte:.
– I dag för ett år sedan röstade en betryggande majoritet, 57 procent, Nej till trängselskatten. Politikerna hade lovat att om valdeltagandet blev tillräckligt högt, minst 70 procent, så skulle man ta hänsyn till valresultatet. Det blev mer – det blev 73 procent röstande.
– Och sen kom sveket. Jag vet inte hur många Nej-röster som hade behövts. 67 procent? 75 procent? 100 procent? frågade han retoriskt.
De lovade att lyssna
Folkomröstningar i Sverige är som bekant enbart rådgivande.
– Politikerna har inte gjort något formellt fel. Men de lovade att lyssna. Men när resultatet inte blev som politikerna ville så struntade de i valutslaget, konstaterade Bengt Nordfält Nilsson.
– Det är lätt att förstå varför politikerna inte vill avskaffa trängselskatten. Varenda intäkt behövs till det slukhål Västlänken kan bli. Och hur dyr blir den? Det är nog inte många som tror att budgeten kommer att hålla. Tänk Hallandsåsen, tänk skenande kostnader i miljardklassen.
– Därför är det självklart, att en ständigt högre trängselskatt kommer att behövas i återstoden av våra och våra barns liv, förklarade Bengt Nordfält Nilsson.