Invigning M 34 Spårvagn
Bijan Zainali, Maria Signal Martebo och Johanna Hector klipper bandet tillsammans med Tristan som tillsammans med sin mamma Monika byggt en egen version av en spårvagn på linje 7.

Tidigt på söndag morgon (19/1) avgår premiärturen med den nya superlånga spårvagnen, med modellnamnet M34, från depån på Ringön.
Men redan på fredagen var det smygpremiär då det var invigning med tal, ballonger och bandklippning
Media, politiker, tjänstemän och personal bjöds på en åktur från Drottningtorget till Nymånegatan och tillbaka. Passande nog eftersom linje 11 är den första som ska trafikeras av den 45 meter långa vagnen. Och Spanaren var på plats.

”Alla var där” brukade det heta vid stora evenemang. Och det var i högsta tillämpligt vid fredagens invigning och åktur.
M 34 kan transportera 300 passagerare. Riktigt så många åkte inte under fredagen. Men bra nära. Det var inte obehagligt trångt, men man fick ändå en känsla av hur stora folkmängder denna vagn kan svälja.

”Den här blir en långkörare”
Dagens talare var Bijan Zainali (S), ordförande i Västtrafiks styrelse, Johanna Hector (S), ordförande i Göteborgs Spårvägars styrelse och Maria Signal Martebo, vd för tillverkaren Alstom Sverige.
Bijan Zainali var först ut och drog ner dagens jubel och applåder när han avslutade sitt tal med:
– Jag tror den här vagnen blir en riktig långkörare.

Monika och Tristan
Tristan och Monikas tolkning av spårvagn 7, byggd på en flakvagn och med autentisk inredning från Göteborgs Spårvägar väckte uppmärksamhet.

Uppgradering från Volvo 240
Zainali efterträddes vid mikrofonen av Johanna Hector.
Även hon påtagligt entusiastisk.
– De här nya vagnarna (M33 och M34) markerar en ny era. Det är som att ersätta en Volvo 240 med vilken modern bil som helst, sa hon i sitt tal, och syftade på de äldsta vagnarna (M 29) från 70-talet.
Dessa kommer emellertid att finnas kvar i stadsbilden till 2027, då de beräknas ha blivit helt utfasade.

”Spårvagn med tunnelbanekänsla”
Innan det var dags att klippa band släpptes Maria Signal Martebo fram.
– Som ni hör på min dialekt är jag inte göteborgare. Men jag älskar verkligen att åka spårvagn här. Och med den här långa vagnen får man lite tunnelbanekänsla även ovan jord.

Attenius och Backström åkte med
Förutom ovan nämnda personer kunde diverse dignitärer spanas i denna folktäta premiärtur, såsom t ex kommunstyrelsen ordförande Jonas Attenius (S) och Västtrafiks VD Lars Backström. Det var säkert fler, men Spanarens strategiska position nära invigningsbandet kändes viktig att försvara i folkvimlet.

Previous

Trumps önskan att köpa Grönland har mer än 200 års historisk förankring

Next

Namninsamlingar och protester ändrar inte Västtrafiks beslut om Slottsberget