A.P. Möller-Maersk sätter nu in sitt nyaste och största fartyg för etanoldrift på den transoceana veckotrafiken mellan Göteborg och Asien.
Göteborgs hamn får därmed två containerfartyg för metanoldrift i regelbunden trafik.
Det uppger Göteborgs hamn och Sjöfartstidningen.

Det nya fartyget Antonia Maersk med en lastkapacitet på 16.592 TEU (Twenty Foot Equivalent Unit) döptes i Århus, Danmark i augusti.

Birna Ödefors Maersk
Birna Ödefors

350 meter lång och 53 meter bred på väg mot Sydostasien
Antonia Maersk är 350,59 meter lång, 53,5 meter bred och har ett djupgående på 18 meter. Efter att ha premiäranlöpt Göteborg är fartyget nu på väg till hamnar i Sydostasien.
– Med Antonia Maersk tar vi ytterligare ett viktigt steg för sjöfartens gröna omställning och våra Sverigebaserade kunders möjligheter att minska sina transportemissioner ytterligare, säger Birna Ödefors, Area Managing Director Nordics på A P Möller Maersk.

20 nya metanolfartyg inom tre år
– Före 2027 kommer vi att sjösätta ytterligare 20 etanolfartyg, tillägger hon.
Antonia Maersk drivs på bioetanol vilket enligt rederiet innebär en besparing på 280 ton koldioxid varje dag fartyget är i drift.
Den dagliga besparingen uppges motsvara utsläppen av en lastbil med släp som kör drygt sex varv runt jorden.

Ett lätthanterligt bränsle för sjöfarten
Sedan tidigare i vår trafikerar även det mindre etanolfartyget Laura Maersk Göteborg på en linje mellan Göteborg och Bremerhaven.
Metanol är ett bränsle i vätskeform vid normal temperatur, vilket gör det lätthanterligt för sjöfarten. Biometanol uppges minska koldioxid-utsläppen med cirka 65 procent jämfört med konventionella bränslen.

Föregående

Dansk-tyskt samarbete ger alternativ för att undvika Röda Havet

Nästa

Han blir regeringens utredare för att granska förskrivningen av läkemedel