Västtrafik drar igång en omfattande uppgradering av 80 spårvagnar av modell 31, från mitten av 1980-talet.
– Det kommer kännas som en helt ny spårvagn, anser Jonas Sundgren, fordonschef på Västtrafik.

Uppgradering spårvagnar
80 spårvagnar av modell M31 ska uppgraderas och kommer att bli mer lika de nya vagnarna av modell M33 och M34. Visionsbild: Skoda Ekova.

Ombyggnaden av de 80 vagnarna innebär flera förbättringar. De får en uppfräschning interiört, nya säten och bättre komfort för föraren. Elsystem, dörrar, ramper och bromsar byts ut till nya. Spårvagnarna målas också om på både in- och utsidan och blir mer lika de nya spårvagnarna M33 och M34.

Omtyckt 40-åring med hög kvalitet
– För resenärerna blir det som en helt ny spårvagn. Vi är jätteglada över att kunna satsa på upprustning av våra befintliga spårvagnar, samtidigt som vi också köper in helt nya. Spårvagn M31 är en omtyckt spårvagn av hög kvalitet och det är viktigt för oss att ta vara på det vi har, säger Jonas Sundgren.
Spårvagnarna av modell M31 är runt 40 år gamla. De levererades till Göteborg i mitten av 1980-talet (mellan 1984-1986). I slutet av 1990-talet byggdes de om och fick en del i mitten med ett lägre golv.

Miljardsatsningen ger minst 15 nya trafikår
Satsningen innebär att spårvagnarna kommer kunna köra vidare på Göteborgs spår i minst 15 år till. Cirka 1 miljard kronor investeras i uppgraderingen.
Arbetet kommer utföras av företaget Skoda Ekova, som har en verkstad i Ostrava, Tjeckien, dit spårvagnarna kommer att transporteras på trailer.
Vagnarna renoveras åtta åt gången i ett rullande schema. De första fyra spårvagnarna beräknas vara tillbaka i Göteborg i slutet av 2024 för testkörningar innan de sätts in i trafik igen. Senast 2028 beräknas alla spårvagnar vara uppgraderade.

Föregående

Fastighetsägarna rekordtidigt ute inför 2025 - kräver höjningar med 15 procent

Nästa

Offentlighetsprincipen för viktig för att styras av beslut i Europadomstolen