Nästan samtidigt med Public service-utredarnas spaning presenteras idag, den 14 maj, en tillbakablick på våra mediavanor i Mediabarometern av Nordicom vid Göteborgs universitet i samverkan med Bonnier News, Göteborgs-Posten, Mediemyndigheten, Sveriges Radio, Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio. Kartläggningen började 1979 och lär vara den äldsta i världen.
www.nordicom.gu.se

Några utdrag från rapporten följer här:
”Pandemiårens höga mediekonsumtion låg kvar under 2023. Medieanvändningen uppgick sammanlagt till ungefär sju timmar per person. Nyheter från Public service fortsatte att vara mest populära.

Public service konsumeras mest
Sveriges Television (SVT) och Sveriges Radio (SR) är de nyhetsmedier som den svenska befolkningen använder mest. Lite drygt hälften, 51 procent, tog under 2023 del av nyheter via SVT en vanlig dag och 41 procent tog del av nyheter via SR. Det går att jämföra med 33 procent som tog del av nyheter via en morgontidning.
– Att så många tar del av nyheter från Public servicemedierna hänger samman med det höga
förtroendet, säger Jonas Ohlsson, föreståndare för Nordicom.
– Vi ser också från andra länder att räckvidden och förtroendet för Public service går hand i hand,
tillägger han.

Dagspressens prenumerationer fortsätter nedåt
Under 2023 gick andelen hushåll som prenumererar på dagspress tillbaka, från 42 till 40 procent. Samtidigt sjönk andelen som prenumererar på en tryckt morgontidning från 27 till 21 procent.
35 procent av befolkningen läste tidskrift – de flesta på papper.

Mycket stor tillgång till smartphone
Andelen bokläsare uppgick till 49 procent, 37 procent läste tryckt bok, 15 procent lyssnade på ljudbok och 7 procent läste e-bok.
Den dagliga räckvidden för Facebook var 61 procent och för Instagram var den 60 procent under 2023.
Mobiltelefon, tillgången till smartphone är i det närmaste total.”

Föregående

Grönt ljus för Rosenlund - trots avtal utan kostnad och sanktioner

Nästa

Skolbygge utan upphandling kan kosta kommunen miljonbelopp