Det, enligt rederiet Maersk, första metanoldrivna lastfartyget i världen för oceangående containertrafik döptes i förra veckan till ”Laura Maersk” av fartygets gudmor, EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen vid en ceremoni på Maersks hemmaplan Köpenhamns Hamn.
– Fartyget representerar en milstolpe för shipping över jordklotet, säger i Maersks pressmeddelande VD Vincent Clerc.

Han menar att fartyget är ett bevis på rederiets och dess partners beslutsamhet att följa vägen till en långsiktigt hållbar framtid.
– Detta nya gröna fartyg representerar det genombrott vi behövde, men vi har fortfarande en lång väg att gå innan vi når hela vägen fram till noll emissioner, understryker Vincent Clerc.

Ett steg på vägen mot helt gröna bränslen
Maersk har satt som mål att 2040 nå noll bränsleemissioner. ”Laura Maersk” representerar ett steg i rederiets långsiktiga plan att successivt förnya hela Maersks fartygsflotta att operera uteslutande på gröna bränslen.
Fartyget är byggt vid Hyundai Mipo Dockyard i Ulsan, Sydkorea, är på 32 600 ton och mäter 172 meter och är cirka 32 meter brett. Det är isklassat för 1 meter tjock is i Östersjön och har en marschfart om drygt 17 knop.

1 000 mil på full tank
Laura Maersk kan färdas drygt 10 000 kilometer på full metanoltank.
Fartygets maskiner går även att köra på traditionella fartygsbränslen.

Föregående

Gladjazz runt Järntorget en stor publiksuccé - som kommer tillbaka

Nästa

Inga gröna studentstäder i väst - Göteborg håller stabil plats på röda listan