Göteborg Jazz Orchestra (GJO), som verkar under devisen ”Jazz är kul”, hade en svängig säsongspremiär på Wauxhall Jazz i måndags.
Wauxhall Jazz huserar i Contrast Public House på Tredje Långgatan i Göteborg.

GJO 2
Fr. v. Martin Svanström, Friden Tolke, Pontus Pohl och Mikael Karlsson. I bakgrunden Olli Rantala, bas – Jonatan Stirner, gitarr och Jakob Sollerman på trombon. Bild Erik Lindahl

Om man håller med om devisen så kan man bli en ”Jazzcat” och därmed reducera entréavgiften betydligt, berättar Mats Eklund, talesman och även trumpetare i orkestern GJO.

GJO 3
En trio musiker i pausen mellan första och andra halvlek. Fr v David Bäck, Vanja Holm och Martin Svanström. Bild: Erik Lindahl.

Bäst i två set med paus
Konserten på Contrast Public House var i formatet två set med en paus på en halvtimme. Den totala speltiden blev drygt två timmar och trettio minuter.
I första set framfördes, bland andra kompositioner låten Ballad for Herbie and Wayne, som är tillägnad musikerna Herbie Hancock och Wayne Shorter, skriven av ingen mindre än Monica Dominique.
Första setet avslutades med ”I ain´t gonna ask no more” som är skriven av den japanska pianisten Toshiko Akioshi.

Count Basies padda inledde andra halvlek
Andra set inleddes med Count Basie-kompositionen ”Teddy the Toad” som Basie spelade in 1959.
Två andra fina låtar i andra set var ”Stockholm sweetnin´” och Con Alma.
Den lyckade och fint genomförda konserten avslutades med ”Blues In My Shoes”.
Man kan notera att Vanja Holm medverkade som percussionist. Vanja har en lång karriär bakom sig med medverkande ibland andra grupper som Salamander och Damorkestern.

Här är hela GJO:s laguppställning
Göteborg Jazz Orchestra består av följande musiker:
Saxofoner: Martin Svanström, Friden Tolke, Pontus Pohl, Mikael Karlsson och Andreas Thurfjell.
Tromboner: Fredrik Wiklund, Jakob Sollerman, Anders Carlsson och Ella Wennerberg.
Trumpeter: Jonathan Kronevik, Robin Rydqvist, Mats Eklund och Klara Lannsjö.
Piano: David Bäck.
Bas: Olli Rantala.
Trummor: Fredrik Hamrå.
Gitarr: Jonatan Stirner
Percussion: Vanja Holm.

Föregående

Västlänken - ett tomhetens nationalmonument som gått i arv

Nästa

Klassisk jazz i Louisiana-stil runt Järntorget