AL borde vara svår att lura på pengar. Hon är visserligen pensionär sedan en del år. Men hon är hemtam i den digitala världen och van vid att hantera bankärenden. Ändå hände det.
AL var på stan då det ringde i mobilen. Det var en vänlig man från Nordeas säkerhetsavdelning. Han påstod att AL hade sökt och beviljats ett lån på 130 000 kronor men att pengarna skulle skickas till någon annan. Dessutom fanns några fakturor på stora belopp att betala.
AL förnekade att hon sökt ett sådant lån, och de där fakturorna hade hon inte skaffat sig.
80 000 skulle komma swishande
Då tar vi bort allt, sade den mycket tillmötesgående mannen. Kanske har någon kapat din identitet, sade han och undrade om AL hade någon annan bank. AL sade Swedbank. Så han kopplade till Swedbanks säkerhetsavdelning där Gustav svarade.
Gustav sade att det fanns swish på 80 000 om några dagar.
AL hade en gräns för swish på 15 000 under sju dagar men trodde att det kanske det gick att swisha 80 000 i etapper.
Gustav kunde inte ta bort transaktion
Därför bad hon Gustav ta bort transaktionen. Det sade han sig inte kunna men hjälpte gärna till. AL behövde skaffa spärrkod för swishen, påstod han.
Är det du som lurar pensionen av folk? undrade AL skämtsamt.
Nej, nej, skrattade Gustav och föreslog att de båda bokade ett möte för att prata säkerhet.
Inget konto och för stort belopp
Tillsammans skulle de nu ordna spärrkod för swishen. De gick in på överföringar i menyn, valde avsändarkonto. Gustav dikterade belopp och en följd av siffror som skulle skrivas in i meddelandefältet, dock inget kontonummer dit pengarna skulle gå. Vid varje försök fick de meddelande att beloppet var så stort att man måste kontakta banken.
AL bad om att få återkomma om en halvtimme, för hon hade ett viktigt samtal. Gustav sade att han själv skulle ringa. Men det gjorde han inte.
145 000 på väg till fel destination
Efter samtalet blev AL äntligen misstänksam, loggade in på Swedbank och kunde konstatera att det inte gjorts några uttag från hennes konton och att inga framtida överföringar var registrerade. Sedan tog hon bort swishfunktionen.
AL kände sig lugn men ringde ändå digital support på Swedbank.
Kvinnan på banken kunde inte hitta några kommande transaktioner. Men hon lade ändå ner mycket jobb och till slut dök det upp en kommande transaktion på skärmen. Där fanns både bankgironummer och namn på en mottagare som AL inte själv skrivit. Beloppet löd på 145 000 kronor, något som banken inte reagerat på.
Stress och press underlättar för bedragarna
AL kunde nu ta bort transaktionen och namnet på personen från mottagarregistret. Bedrägeriet stoppat och pengarna räddade.
AL ringde polisen och anmälde bedrägeriet. Polisen gjorde anteckningar men ställde inte många frågor.
AL vill varna för den här typen av bedrägerier som blivit vanlig.
– Det är lätt att bli bortdribblad när man stressas för att rädda sina pengar, säger hon. Man kan ju inte heller känna till alla regler som bankerna har.