Den som åkt förbi Rosenlund i Göteborg har kunnat se att den gamla järnvägsbron i fackverkskonstruktion håller på att rivas. Den är det sista som påminner om alla de järnvägsspår som gick längs kajerna för att förr kunna ta hand om last som båtarna hade lossat eller de frakter de skulle ha.

Bron har i åratal fungerat som en gång- och cykelbro, man har kunnat ana konturerna av den gamla järnvägsrälsen genom asfalten. Men nu ska alltså bron bort, för nu ska bygget av en stor halvö ut i älven startas. Men bron ska inte kastas bort, den ska renoveras för att så småningom dyka upp i området där den kan göra nytta efter att nya halvön börjat komma på plats.

Karta2
Den konstruerade halvön kommer att byggas med utgångspunkt från denna del av södra älvstranden.

Ny halvö sträcker sig hundra meter ut
Nu börjar så smått bygget som så småningom ska bli en konstgjord halvö vid Rosenlund. Ganska precis där den gamla hållplatsen för färjan ligger, och där alltså den gamla järnvägsbron finns. Halvön ska sträcka sig ut omkring hundra meter i Göta älv, och skälet är enligt kommunala bolaget Älvstranden Utveckling att det inte går att bygga ovanpå Götatunneln, det håller inte tunneln för. Så ska man ha ekonomi i det hela, med både bostäder och kontor, måste ytan ökas.

Tre fastighetsbolag bygger bostäder och kontor
Både Stena Fastigheter och Riksbyggen kommer att bygga bostäder, medan Elof Hansson Fastigheter ska bygga kontor. Men det ska också bli affärer och kaféer, samt skolor och på tunneltaket blir det en park, Järnvågsparken. Därefter ska stora betongkonstruktioner sänkas ner i älven, som man sedan lägger ett däck över och som man kan bygga stadsdelen på.
Det är ett stort projekt och därför ska Älvstranden Utveckling vara byggherre för alla grunderna och varje byggare får sedan betala för sin del och så bygga sina hus.
Tanken är att hela området med hus upp till elva våningar på sina håll kan vara klart 2025.

Föregående

Snart dags för årets stora elbilsmässa

Nästa

Kan språkpolisen stoppa personförvandlingen?