Tycker Västtrafik inte om turister?
Frågan föranleds av en uppmärksammad incident som utspelade sig i veckan vid Stenpiren och på en av de Älvsnabbenbåtar som ingår i kollektivtrafiken i stan.
Spanaren bad Västtrafik kommentera det inträffade samt besvara några följdfrågor. Deras svar finns i slutet av artikeln och av det framgår, att Västtrafik inte anser att något fel har begåtts. Då skall man också veta att funktionen med biljettkontroll är outsourcad till Securitas.

Bland dem som väntade på nästa tur på Stenpiren befann sig även ett sällskap med sju-åtta tyska turister, fyra biljettkontrollanter från Västtrafik samt Gunnar Lindgren, reklamskribent, författare och debattör av bland annat kommunalpolitiken i Göteborg.
– Jag kom till terminalen ungefär tio minuter före avgång. Under hela denna tid stod biljettkontrollanterna och kollade i sina mobiler, säger Gunnar Lindgren.

Infotavla Älvsnabben

Informationen om hur man köper biljetter syns, enligt Gunnar Lindgren, först när man stiger av Älvsnabben. Bild: Gunnar Lindgren.

Biljett köpt ombord gäller inte
Väl ombord satte sig Gunnar Lindgren i det vackra vädret uppe på soldäck, där han hamnade bredvid de tyska turisterna. Med stigande förvåning noterade han sedan hur kontrollanterna behandlade turisterna.
– När kontrollanterna kom upp på soldäck upplystes turisterna om att man inte kan lösa biljett ombord efter avgång. Och eftersom de inte hade skaffat någon giltig biljett i förväg, utdömde kontrollanterna bötesbelopp på 1 500 kronor för var och en av turisterna, trots deras försök att betala med kort, kommenterar Gunnar Lindgren och fortsätter:
– När jag gick av kollade jag hur informationen ser ut. På båten finns en affisch på svenska och engelska, som man får syn på först när man går av båten. Biljettkontoret ombord tycks mestadels inte ha någon bemanning.

Kommer tyska turisterna tillbaka?
– Så här i turisttider kunde man tänka sig att kontrollanterna instruerades att jobba förebyggande och redan på Stenpiren informera de väntande om vad som gäller. Det handlar om Göteborgs image som turistort, tycker jag. Nästa gång blir det nog Köpenhamn i stället för dessa tyskar, gissar jag, säger Gunnar Lindgren och avslutar:
– Staden har ju som slogan ”Hållbar och öppen för världen”. Man kan knappast säga att kontrollanterna lever upp till det. Om de bara har följt sina instruktioner så bör man nog ändra instruktionen.

Västtrafik: ”Rätt biljett resenärens ansvar”
Så här kommenterar Västtrafiks presskommunikatör Henrik Kjellberg den ovan beskrivna incidenten, som flera vittnen tyckte var obehaglig:
– Exakt vad som föranlett situationen är svårt för oss att kommentera, då vi inte varit med på platsen eller vet hur dialogen mellan turisterna och våra kontrollanter har gått till.
– Om någon har upplevt det som obehagligt är det olyckligt. Vi vill att varje möte med oss och vår biljettkontroll ska präglas av service och gott bemötande. En del av det kan vara att visa förståelse och tålamod för alla resenärer. Det är också viktigt att påpeka att alla resenärer har ett eget ansvar att ha en giltig biljett och vi vet att de allra flesta vill göra rätt för sig när de reser med oss.

Tror ni möjligen att de tyska turisterna var ute efter att blåsa Västtrafik på avgifterna för resan?
– Det kan vi inte kommentera, då det skulle bli spekulation.

Kommer ni att försöka leta upp turisternas bötesinbetalningar och skicka tillbaka pengarna?
– Alla som får en tilläggsavgift när de reser med oss har möjlighet att överklaga beslutet, om man anser det felaktigt. Då är man varmt välkommen att höra av sig till vår kundservice eller gå in på vår hemsida, där finns information om hur man går tillväga.

Är det kanske dags att, som Gunnar Lindgren föreslår i vår intervju, att se över bestämmelserna och instruktionerna för kontrollanterna?
– Vi ser hela tiden över biljettkontrollanternas arbete för att se till att det fungerar så bra som möjligt. Om vi upptäcker att något formellt fel har gjorts kan vi se över rutiner och regler. I det här fallet har vi inga uppgifter om att något fel begåtts av våra kontrollanter.

Anser ni att den information som finns om hur man reser kollektivt i Göteborg är tillräcklig även för utländska turister?
– Information om hur våra biljettsystem fungerar finns på engelska både på hemsida, i vår app Västtrafik To Go och på våra anslag ute i kollektivtrafiken.
– Samtidigt ser vi ständigt över hur vi kan förbättra sådana saker och hur vårt biljettsystem kan bli enklare att använda. Under nästa år planerar vi till exempel att införa så kallad blipp-betalning, där man helt enkelt betalar sin resa genom att hålla upp sitt betalkort mot våra biljettautomater. Det blir ytterligare ett alternativ utöver To Go, Västtrafikkort och enkelbiljetter.

Göteborg & Co: ”Rekommenderar turistbyråns assistans”
– Göteborg är en stor turiststad och vi uppmanar alltid besökare att utnyttja vår utmärkta kollektivtrafik, samtidigt som vi informerar om hur man köper biljett. Som utländsk besökare kan man alltid vända sig till turistbyrån där det finns språkkunnig personal som kan förklara och hjälpa till, säger kommunikationschefen Stefan Gadd vid Göteborg & Co till Spanaren.