Volvo Cars sålde 6,2 procent färre bilar under 2020 och nådde 662 000 bilar (705 000). Minskningen hänförs helt till coronapandemin, som lamslog verksamheten under det första halvåret. Andra halvåret 2020 blev däremot det bästa i företagets historia. Rörelsevinsten 2020 blev 8,5 miljarder kr (14,3).
En ny modell kommer att presenteras inom några månader, deklarerade VD Håkan Samuelsson.

Det framgår av torsdagens presskonferens om det ekonomiska resultatet 2020, som för första gången sändes helt digitalt och utan fysisk närvaro av journalister.
Volvo Cars räknar med fortsatta förbättringar under innevarande år, 2021, förutsatt att inga överraskningar i världsläget inträffar, deklarerade VD Håkan Samuelsson.
– Vi kommer inte att gå tillbaka till situationen före pandemin, utan vi kommer att gå in i en “nygammal situation”, menade han.

Bonus väntar anställda
Han gav personalen en eloge för hårt arbete under en besvärlig period och konstaterade, att det är tack vare dem som bilar kunnat produceras och försäljningen ökat. Volvo Cars medarbetare i Sverige kan, som ett kvitto, räkna med en bonus om ungefär halv månadslön i genomsnitt.
Antalet medarbetare minskade under året med 1 800 till 40 000 heltidsanställda. Företagsledningen berättade att ny kompetens successivt är på väg in och byggs upp för att matcha nuvarande och framtida krav på produkternas innehåll.
Omsättningen 2020 uppgick till 263 miljarder kr (274). Företaget förlorade första halvåret en miljard kronor, ett resultat som i stort hämtades tillbaka under det andra halvåret, Volvo Cars starkaste period hittills.
Marginalen ebit blev 3,2 procent som ekonomidirektör Carla De Geyseleer rubricerade som en rekordnivå, medan samtidigt valutaförlusterna varit ett bekymmer.

XC dominerar
Av sålda bilar dominerade XC-modellerna med 71 procent.
Om ägaren, kinesiska Geely, ska få någon utdelning avgörs av styrelsen.
Företagets försäljning online kommenterades och Håkan Samuelsson förmodade att kunderna uppskattar att  bilarna kostar samma oavsett var de säljs. Den formen av försäljning ökar.
Var tredje Volvobil på Europamarknaden var laddhybrid.
Allmänt sett ökar marknadsandelarna för Volvos personbilar i Asien, USA och Europa. Några direkta siffror gavs inte på presskonferensen.
– Vi närmar oss de tre stora tyska premiumbilmärkena, sade Håkan Samuelsson.

 Fabriker i fyra länder
Företagets huvudsakliga bilfabriker finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA) och Chengdu och Daqing (Kina), medan motorerna tillverkas i Skövde och Zhangjiakou (Kina) och karosskomponenter i Olofström.