Det visar en stor enkätundersökning som undersökningsföretaget AktivBo låtit genomföra.
– På Skövdebostäder var vi tidiga med att analysera situationen och göra anpassningar för att möta de behov och utmaningar som uppstod på grund av covid 19- pandemin, säger bolagets vd Katarina Prick, som betonar vikten av tidig och kontinuerlig information till hyresgästerna.
Distans till grannar
– Nu gäller det att hitta formerna för att hjälpa våra hyresgäster att upprätthålla anpassningarna och på kloka sätt påminna dem om vad som gäller bland annat i hissar, vid felanmälningar och arbeten i lägenheterna. Vi uppmanar dem också att fortsätta hålla social distans till sina grannar i trapphus och hissar.
Men undersökningen visar också på stor spridning i resultaten och att det finns en rad områden som går att förbättra. Dit hör till exempel städning/renhållning, information och felanmälan, där många hyresgäster i dag är betydligt mindre nöjda än vid tidigare liknande undersökningar.
Nu höjs kraven
– Hyresgästerna visade initialt också på förståelse för att felanmälningsprocessen försvårades i och med de riktlinjer hyresvärdarna arbetade under. Men i takt med att situationen med covid 19 blivit “vardag” har kraven på service och förvaltning successivt höjts, konstaterar Martin Gustafsson, affärsutvecklingschef hos AktivBo.
En tydlig trend i undersökningen är också att många hyresgäster känner oro för kontaktsmitta i hissar och på hissknappar.
De två Skaraborgsbolagen delar topp-placeringen med ett privat bostadsbolag, Olov Lindgren, i Stockholm.
Fakta om undersökningen:
Totalt medverkade 34 bostadsbolag runt om i landet. 27 av dem var allmännyttiga bolag, resterande 7 privatägda.
Tillsammans förvaltar bolagen runt 230 000 lägenheter.
400 hyresgäster från varje bolag inbjöds att medverka.
Undersökningen genomfördes i början av juli i år.
Svarsfrekvensen var 26,7 procent.
Källa AktivBo.