– Segelfartyget ”Oceanbird” sätts i drift sent under 2025, berättade VD Per Tunell på Wallenius Marine på torsdagens presskonferens i Stockholm, som direktsändes över nätet.
– Projektet kommer att bli av. Vi har stöd från våra ägare, samarbetspartners, lastägare, bland andra Volvo Cars och myndigheter i Sverige, tillade han.
– Men det återstår en lång rad tester.
Han nämnde också att det finns ett intresse i branschen för att komma med i utvecklingen av det vinddrivna biltransportfartyget.
Testar ny modell
– Nästa vecka kommer en ny modell av fartyget att testas på SSPA i Göteborg. Det berättade Vendela Santén på SSPA.
Projektledaren Carl-Johan Söder nämnde att fartyget blir lite dyrare att bygga än ett traditionellt biltransportfartyg.
VD Per Tunell besvarade Spanarens fråga vem som kom med idén till det vinddrivna transportfartyget med att inte peka ut någon särskild person.
– Vi har i projektgruppen länge arbetat med att utveckla ett miljövänligt fartyg, så projektgruppens medlemmar ligger bakom tankegångarna, anförde han. Gruppen har jobbat i sex-sju år med projektet, som ju närmar sig sjösättning med stormsteg.
Projektledaren Carl-Johan Söder sa också, att få vara med och utveckla ett fartyg som detta är en ingenjörsdröm.