tisdag, december 6 2022
Bevakar Göteborg - och lite till
Spanaren.se är en nättidning i Göteborg som ägs av den ideella föreningen Sällskapet Spanaren. Vi granskar makten men rapporterar även om annat. Redaktionen arbetar gratis.

Med passivt stöd av Miljöpartiet och Vänstern har Alliansen i Göteborg chockhöjt priset på Västtrafiks månadskort.

– Jag förstår det inte. Det är hål i huvet, säger Socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson Viktoria Tryggvadottir, med udden riktad särskilt mot MP.

I en tid när klimatet blivit en högprioriterad fråga medverkar Miljöpartiet till att göra det svårare och dyrare för göteborgarna att resa kollektivt.

Hur kan MP försvara inför sina väljare att månadskostnaden ökar med 135 kronor, undrar Viktoria Tryggvadottir.

Alliansen har också drivit igenom avskaffandet av sommarlovskortet som gjorde det billigare för ungdomar att resa kollektivt mellan terminerna. Där valde V, MP och Fi att lägga ned sina röster.

Ett beslut under all kritik, betygsätter Viktoria Tryggvadottir.

Inte många göteborgarna har hört talas om hennes namn, ny på jobbet som hon är.

Turbulens i partiet

Under vårvinterns interna S-storm där Ann-Sofie Hermansson avsattes, hoppade också Shahbaz Kahn av. Det är hans svällande portfölj med ansvar för trafik, miljö och stadsutveckling som Viktoria haft i knäet sedan i maj. Ingen liten utmaning för en 33-åring som valdes in i kommunfullmäktige för bara ett år sedan.

Nu är hon kommunalråd på heltid och del av en stor familj där en tioåring är äldst av fem barn.

– Det blir en del pusslande med kalendern, säger hon utan att se det minsta stressad ut.

Viktoria tar emot på sitt kontor på andra våningen i stadshuset. Med som åhörare är pressekreteraren Ruben Malmström.

Hon har fått ta del av merparten av Spanarens frågeställningar och verkar väl förberedd även om hon ursäktar sig med att hon inte haft särskilt gott om tid att sätta sig grundligt in i mängden av komplexa trafikfrågor.

Familjen bor i västra Göteborg och hon är väl bekant med kollektivtrafiken eftersom hon åker buss praktiskt taget årets alla dagar.

Hon tvekar inte att säga att det kunde fungera bättre.

Full buss ibland

Det är inte ovanligt att ”hennes” buss är så full att det inte ryms fler. Irriterade resenärer överges på hållplatsen och får hoppas på nästa. Ändå ligger turtätheten på maximala 6-7 minuter för snabbussen. Betydligt glesare är trafiken när hon byter för att ta sig till bostaden i Påvelund.

– Jag tycker att kollektivtrafiken till stora delar är undermålig, säger hon, det finns en stor förbättringspotential.

Den här sommaren har Göteborg varit stökigare än någonsin med obehagligt överraskande nya linjedragningar bland alla spårarbeten och uppgrävda gator.

Hon förstår det utbredda missnöjet samtidigt som hon vill påpeka att det faktiskt finns många nöjda resenärer också. Allt fler väljer att ta bussen eller spårvagnen.

Ingen dyrare parkering

Möjligen kan det finnas ett samband mellan detta och den stora utmaningen att ta bilen in till centrum, försöka hitta en ledig P-plats och ha råd med den höga avgiften.

Viktoria Tryggvadottir håller med. Det är dyrt att parkera och hon vågar lova att några fler höjningar inte står för dörren.

– Att höja priserna ytterligare påverkar inte de allra rikaste och vi står för en klassmedveten klimatpolitik.

En linbana över älven har varit de senaste årens stora snackis men i våras avslöjades att kalkylen på en dryg miljard snarare skulle landa på fyra miljarder.

Denna katastrofala felräkning ledde till att trafikdirektören Stefan Eglinger fick avsked på grått papper.

Projektet har väl inte helt gått i stöpet, en utredning ska undersöka om det går att ta fram ett billigare alternativ, men enligt Viktoria Tryggvadottir står ärendet inte högst på dagordningen.

Stor stadsomvandling

– Vi har en stadsomvandling som är helt enorm. Det byggs överallt. Ska vi klara att hålla ihop den här staden måste vi gå varsamt fram.

Ingen brådska med linbanan, alltså.

Vad som däremot brådskar är att försöka hitta en lösning på den kroniska trafikinfarkten på och kring Åkareplatsen. Ingen plats i Göteborg skapar så mycket stress, irritation och ilska, som inte minst drabbar förare av bussar och spårvagnar som sitter fast i röran och ser den förestående rasten flyga all världens väg.

I slutet av oktober ska trafikkontoret presentera förslag på förbättringar.

Viktorias mobil ringer. När vi lämnar stadshuset för att fotografera henne i trafikmiljö får ett av hennes barn veta att det finns kanelbullar i frysen.

Fotnot: Spanaren har sökt Moderaterna för att ställa frågor om trafiken i Göteborg och fått löfte om intervjutid i början av oktober.

Föregående

Här dör hundar av det giftiga vattnet

Nästa

Mer makt åt hyresgäster dröjer

Se även