Bygg en asfalt pumptrack i Göteborg – den ultimata platsen för allt kul med hjul!

Det föreslår Karolina Kazmierczak i en skrivelse till kommunens förslagsbrevlåda för allmänheten, det så kallade Göteborgsförslaget.

Asfalt pumptrack kan närmast beskrivas som en nöjespark för allt som rullar på ett eller flera hjul. Förslaget har fått så många underskrifter att det så småningom, enligt löfte, kommer att hanteras som ett ärende.

Karolina Kazmierczak

– Jätteroligt. Jag tror att kommunen kommer att fundera allvarligt på mitt förslag, kommenterar Karolina Kazmierczak när Spanaren ringer upp.

Så här skriver hon bland annat i sin motivering: ”Den ultimata banan/lekplatsen för allt med hjul (cyklar, scooters, balanscyklar, skateboards) för spontanidrott byggd av världsledande företag inom pumptrack/bike park design och bygg – Velosolutions.”

Det är Velosolutions som har gjort den noggranna kostnadskalkyl som också är bifogad förslaget. Enligt beräkningarna skulle en bana på 1000 kvadratmeter kosta drygt två miljoner kronor allt som allt.

Hängiven cyklist och ergonom

Hur kan man komma på idén att det borde byggas en central nöjespark för cykling?

Ett av skälen och kanske det viktigaste: Karolina är sedan länge en hängiven utövare av mountainbike, det vill säga cykling på stigar i kraftigt kuperad terräng.

Ett annat skäl är att nöjesparken skulle kunna byggas med material som återanvänds, asfalten till exempel. Det är just sådant Karolina Kaznierczak arbetar med som anställd vid Chalmers industriteknik.

Som disputerad inom ergonomi brinner hon för att skapa bättre arbetsmiljöer i projekt inom cirkulär ekonomi med fokus på metoder, arbetssätt samt verktyg för optimering av flöden att demontera, underhålla och återanvända, återvinna produkter.

– Vi har gott om asfalt att återvinna i Göteborg för närvarande, vilket skulle sänka kostnaderna för banan samt ge en miljövinst, kommenterar Karolina.

Flera tänkbara platser

I sitt förslag har Karolina nämnt flera platser som skulle kunna vara lämpade för att anlägga en asfalt pumptrack, till exempel Frihamnen eller grusplanen strax norr om Slottsskogsvallen.

– En sån här bana ska vara avsedd och byggd för alla åldrar och inte för mer eller mindre proffsiga cyklister, säger Karolina. Cykling och cykelsport växer enormt och Göteborg är känt för att ha fina mountainbikestigar.

– Det finns organiserad cykelträning på landsväg men ingen plats för cykling centralt och tillgänglig för alla. En asfalterad bana skulle kunna erbjuda barn/unga/vuxna lättillgänglig vardagsmotion, efter skolan eller på väg hem från jobbet.

Föregående

Skattebetalarna offrade nio miljoner för ingenting

Nästa

Miljötänket har nått båtbranschen