En tunnel är på gång, med början vid Linnéplatsen.

Varför då?

Här är fakta.

Projektet ska bli en kilometerlång arbetstunnel, som alltså har ingången nära Linnéplatsen och slutar där Västlänkens Station Haga ska ligga, inne i berget under Hagakyrkan.

Meningen med tunneln är, under bygget av Västlänken, att ta ut de stora mängder sten som ska bort när man spränger ut den stora sal i berget som krävs för stationen. Trafikverket ska också föra in sådant som bränsle, cement och sprängmedel, och i ett senare skede material för att inreda stationen.

Arbetstunneln är ett stort projekt – den måste vara bred och hög nog för att tillåta trafik med tunga lastbilar.

När Västlänken är klar blir tunneln en servicetunnel som gör stationen tillgänglig för underhåll. Den ska också kunna användas som utrymningsväg om det inträffar olyckor i västlänktrafiken – exempelvis brand i ett tåg.

Sträckningen från Linnéplatsen har inte varit Trafikverkets förstahandsval. Från början tänkte man sig ha tunnelmynningen vid Muraregatan i Annedal – en gata vid Dicksonska stiftelsens gamla arbetarbostäder. Men det blev högljudda protester från de boende som inte ville ha en ständig ström av tunga lastbilar på de trånga gatorna – bland annat förbi Annedalsskolan.

Så Trafikverket tänkte om och så blev det Linnéplatsen i stället. Därifrån kan lastbilarna köra sin sprängsten direkt ut på Dag Hammarskjöldsleden.

Previous

Många mötte upp mot rivningarna i Lisebergsparken

Next

Mjuk julklapp till alla politiker