Blodgivningen hittade sin plats på Bokmässan.
Rödklädda ”blodkroppar” vimlade runt besökare och montrar, delade ut information och visade vägen till en 14 meter lång och nästan fem meter hög blodröd trailer.
Ett rött tält i form av en jättestor bloddroppe varifrån det dunkat lugnande hjärtslag har varit en lugn oas i denna (till synes) oordnade mängd av Bokmässans 96 000 besökare bland över 800 utställare.
Men – blodgivning och Bokmässa, hur går det ihop?
– Det handlar ju om människor, förklarar Ulrika Ljung som är ordförande för Blodkommunikation Sverige och kommunikatör för Droppen Göteborg.
– Det är ett värdefullt tillfälle att nå ut med information om blodgivning, skapa synlighet kring behovet av blod och blodgivning. All sjukvård är beroende av frivilliga blodgivare och det är alltid aktuellt, fastslår Ulrika.
Droppen Blodgivning har varit med på Bokmässan tidigare några gånger men då utan blodbussen.
– Nu har vi fått plats för vår nya, tre år gamla, Blodmobil. Den är fullt inredd som en blodcentral.
– Under de här dagarna har vi haft ca 250 besök i Blodmobilen varav 48 har gett blod och 187 har varit nyprovtagningar, berättar Ulrika Ljung.
– Det har varit övervägande unga som varit här.
Två nya blodgivare
Spanaren träffade två blivande blodgivare i den behagligt inredda Blodmobilen.
Sonia Kalra, 30, har varit blodgivare i Indien innan hon kom till Göteborg.
– Det var mycket viktigt att vara blodgivare i Indien, det är det här också så därför vill jag fortsätta, säger Sonia.
Jonas Stanislaus, 33, har länge tänkt att bli blodgivare:
– Jag har själv har fått mycket blod efter en allvarlig MC-olycka. Det känns bra att kunna ge tillbaka om man kan.