Folkkäre skådisen Weiron Holmberg, 80 år, mottog förra året Göteborgs Spårvägars kulturpris på 10 000 kronor.

Litet mer i smyg kammade PR-företaget som stod för prisceremonin hem en större summa – 128 838:- kronor.

– Vi köper PR-arbete vid behov, säger Annette Johansson, kommunikationschef på Göteborgs Spårvägar.

Dyrast var behovet i fråga om kulturpriset som delades ut i samband med kulturkalaset i augusti.

PR-företaget fick bättre betalt än pristagaren. Men då fick Weiron Holmberg inte bara pengar och ära utan också en skulptur, designad av formgivaren Carl-Johan Skogh, och sitt namn på en spårvagn.

Andra jobb som PR-företaget Essoell gjorde för Göteborgs Spårvägar förra året:

  • Intervjuer med medarbetare som publiceras på spårvägens hemsida. Artikeln om Lars som “tycker om att lära upp nya förare” kostade  4 030:- kronor plus moms. “En arbetsplats med många alternativ” kostade 4 340:- plus moms.
  • För att skriva en pressrelease om att “säten blir till skor” tog företaget 4 650 kronor. Pressmeddelandet fick spridning via bland andra Göteborgs-Posten och radio P4 och gav skotillverkaren ovärderlig gratisreklam.

Anette Johansson arbetar ensam med kommunikation (ja alltså, annan är själva spårvagnstrafiken) på spårvägen .

– Sedan jobbar vi med interna nätverk och köper extra tjänster vid behov inom kommunikationsområdet, säger hon.

– Jag började här under 2015, så översyn av behov är en sak som jag jobbar med. När det handlar om externa kommunikationsåtgärder inom kollektivtrafiken, så är det viktigt att ha med sig att det är Västtrafik som står för en stor del.