Känner du till Complex media?

Det är ett magasin i USA som skriver om kläder och mode, konst och musik och som Göteborgs skattebetalare subventionerar i syfte att marknadsföra ”varumärket Göteborg”.

Så här gick det till senast en journalist från Complex Media var i Göteborg.

Den 28 april skickade Cedar Pasori, redaktionschef på Complex Media, ett mejl till Visit Swedens amerikanska pr-chef Annika Benjes i New York:

”Hi Annika!

Jag hoppas att allt är väl med dig. Jag undrar om eventuella pressresor till Sverige denna sommar eller höst. Jag har utökat mitt arbete på Complex till att gälla mode och musik även om mitt huvudsakliga fokus fortfarande ligger på konst och design. Jag uppskattade verkligen resan ni organiserade för två år sedan och jag skulle älska att jobba med er igen!”

Annika Benjes, som tyckte det var trevligt att höra av Cedar Pasori, skickade frågan vidare till Eva Lehmann, pressansvarig på Göteborg & Co:

”Cedar Pasori var i Stockholm 2013 och skrev denna artikel 

http://www.complex.com/style/2013/07/art-in-sweden/

Magazinet har 5 599 485 unika följare/besökare i månaden. Skulle Göteborg vilja sponsra hennes resa? …”

5 599 485 följare imponerade på Göteborg & Co. Redan dagen efter kunde Annika bjuda in Cedar Pasori till Göteborg:

”God morgon Cedar! Jag har goda nyheter till dig!! Göteborg/Visit Sweden vill gärna sponsra din resa i samband med musikfestivalen Way out West 13-15 augusti. Min kollega på Göteborg & Co, Eva Lehmann, skräddarsyr en resplan för dig som passar dina läsare. Programmet kommer att inkludera musikfestivalen, design och style…”

Cedar Pasori blev glad för beskedet och berättade att hon hade för avsikt att skriva en lång bakgrundsartikel om Göteborg som det manliga modets stil- och designhuvudstad. ”Jag har alltid tyckt att Sverige är ledande i fråga om manligt mode och det skulle vara roligt att visa folk att det inte bara handlar om Stockholm… Vad gäller Way out West skulle jag vilja intervjua en eller ett par musiker om hur det är att spela i Göteborg…”

Under sommaren byttes Cedar Pasori ut mot Karizza Sanchez.

Visit Sweden betalade hennes flygresa medan Göteborg & Co stod för bland annat hotellet.

Var det värt skattebetalarnas pengar? Döm själv! Complex media hittar du här.

Läs också:

Göteborg & Co betalar journalister 

Skattebetalarnas nota för journalistbevakningen

 

 

Föregående

Gästprofessor från USA blev sur på Västtrafik och Göteborgs stad

Nästa

Waerns rekord attackeras – och nu finns pengarna på bordet