Nu får det vara slut på mörkningarna. Nu skall Västlänken och beräkningarna av kostnaderna synas av en oberoende, folkligt bekostad granskningskommission. Vi har redan börjat samla in pengar.

Det löftet gav kommunalrådet Martin Wannholt, numera moderat vilde i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, de tusentals demonstranter som på lördagen hade tågat längs Avenyn från Götaplatsen till Gustaf Adolfs Torg i protest mot trängselskatten och Västlänken.

Vädret var långt ifrån idealiskt med mulet och iskall snålblåst men det blev ändå som arrangören Västsvenska Folkinitiativet hade hoppats. Det kom åtskilligt fler demonstranter än 22 november förra året.

Enligt den utkommenderade Dialogpolisen deltog minst 8 000 personer i protesten. Ändå hade de leende poliserna lika lite att göra som förra gången och kunde tillammans med demonstranterna koncentrera sig på att hålla värmen.

Jubel mötte talarna

Det var många talare som äntrade scenen placerad framför fasaden till den ombyggda tillbyggnaden av gamla Rådhuset, numera Stadshuset. Konferencier var Caroline Thelning, ett jobb hon skötte på ett professionellt och roligt sätt trots att det var hennes premiär i gebitet.

En av talarna var politikbloggaren Joakim Rosdahl, känd för sin bitande kritik av Västlänken. Han drog ned applåder när han påminde om att dåvarande Banverket lade Västlänken i malpåse i början v 2000-talet sedan verket gjort bedömningen att nyttan med tunneln var alldeles för liten i förhållande till kostnaden, som då beräknades till 11,6 miljarder.

Ingen vet totalkostnaden

Vad Västlänken kommer att ha kostat totalt om den är klar att tas i bruk som beräknat 2028 är det ingen som kan ge besked om i dag. Den enda beräkning som finns och marknadsförs av kommunledningen är Vägverkets uppgift 20 miljarder i 2009 års penningvärde.

Det är en siffra som skall räknas upp för varje år med hjälp av ett s k järnvägsindex verket arbetar med, ett index som kan variera kraftigt beroende på konjunkturerna. Det som de flesta av demonstranterna undrar över är förstås vad som kan hända med kostnaderna under 19 års tid.

”Det stora tågrånet!”

Det största jublet mötte inte oväntat oberoende moderaten Martin Wannholt och Vägvalets grundare och ordförande Theo Papaioannou. Båda är av ovationerna att döma mycket populära.

Wannholt började med att berömma det i hans tycke det bästa plakatet han sett i folkvimlet: ”Det stora tågrånet!”.

― Det är vad det handlar om. Och därför behövs en oberoende granskning av framför allt Västlänken, särskilt som allting kring projektet från och med nu blir hemligstämplat. Vi har redan börjat samla in pengar till en folkligt oberoende granskning, deklarerade Wannholt, ett besked som möttes av jubel och dova, handskdämpade applåder.

Dialog och debatt behövs

Applåder mötte även Theo Papaioannou när han entusiastiskt och på klockren grekiska citerade demokratins fader Perikles när han för 2 500 år sedan införde det nya styresskicket i Aten.

I översättning sade Perikles: ”I en demokrati anses dialog och debatt inte vara en bromskloss utan en nödvändig förutsättning för vartenda klokt beslut.”

Och om det var någonting de kunde i det antika Grekland så var det att debattera – i timmar och i flera dagar om så behövdes.

― I Göteborg existerar ingen dialog, det har aldrig varit en dialog. Det har enbart varit en monolog från de ledande politikerna i Göteborg. Och nu när 57 % av göteborgarna sagt nej så övergår monologen i föraktfullhet. Det är inte ett klokt beslut att köra över 175 000 göteborgare, slog Theo Papaioannou fast.

Karin Thörnqvist, teknikkonsulten som fick sparken från Göteborg Energi under uppmärksammade former, påminde i sitt tal om att alla har rätt att ställa frågor och att få svar på dem.

― Man måste kunna intressera sig för stora projekt för en hållbar stad utan att bli anklagad för att använda felaktiga siffror, sade hon bland annat.

Läs också: Tyst opposition bland politiker och Vad tycker du?

Föregående

Tyst opposition bland politiker

Nästa

Mindre nöjda med demokratin