När Melodifestivalens deltävlingar kom till Göteborg slog Göteborg & Co till stort med en fest för 300 personer – artister, upphovsmän och journalister var bland dem som bjöds in.
”Vid evenemanget serveras minst en välkomstdrink/ett glas mousserande vin samt till middagen minst två glas öl/vin per gäst. Efter maten skall serveras kaffe och kaka/chokladbit. Maten skall bestå av skaldjur av högsta kvalitet med vegetariskt alternativ. Från 22.30 skall det finnas tillgång till bar med möjlighet till kortbetalning”, står det i avtalet mellan Göteborg & Co och företaget Fredag eventbyrå som ordnade kalaset 2013.
Länge försökte Göteborg & Co hemlighålla kostnaden för kalaset.
Men nu kan Spanaren avslöja priset: 250 000 kronor inklusive moms eller 833 kronor per person. Kostnaden delades med likaså kommunala Got Event som band annat driver Scandinavium
Kalaset var en del av Göteborgs stad sponsring av Melodifestivalen. I år betalade Göteborg & Co lika mycket för kalaset men överlät valet av eventbyrå till Livenation som hade avtal med SVT om att svara för arrangemangen på plats vid de olika deltävlingarna. Dessutom har Göteborg & Co betalat för ”profilering” av arrangemanget med bland annat banérutsmyckning.
Vad får då göteborgarna tillbaks för sponsringen?
Enligt avtalet ska arrangören (Livenation) ”tillse att staden Göteborg (vid exponering av evenemanget i media) exponeras på ett positivt sätt så att staden framhålls som en attraktiv turist- och evenemangsstad”.
Arrangemanget sponsras också på andra sätt av Got Event. Got Event har dock valt att inte offentliggöra några penningsummor i de olika avtalen om uthyrning av arenan. Hur mycket göteborgarna totalt betalar går därför för tillfället inte att få svar på innan beslutet prövats rättsligt.
Melodifestivalen är ett av många exempel som tas upp i Martin Borgs bok ”365 sätt att slösa med dina skattepengar”. Han beskriver hur kommuner tävlar om att få deltävlingarna till sig genom att satsa stora belopp på att sponsra arrangemangen: I Örnsköldsvik satsades 800.000 för delfinal 2014, Skellefteå betalade 1,6 miljoner, Karlskrona 550.000 år 2013,
Lidköping satsade i år 2,1 miljoner. Där gick så väl Sparbanken som kommunalförbundet Skaraborg in med pengar.
Göteborg var den enda stad som vägrade tala om vad den betalat. ”Av konkurrensskäl” påstod Göteborg & Co tidigare. Då Spanaren ville pröva sekretessen rättsligt ändrade sig dock Göteborg & Co och lämnade ut avtal och kostnader. Det gjorde inte Got Event.
Allmänt sett är kommunägda Got Event ett förlustbolag. Årets underskott beräknas bli 165 miljoner – pengar som täcks med bidrag från andra bolag inom koncernen Göteborgs stadshus AB.