VEM SOM HELST duger inte som tidningsägare. En gammal sanning man blev påmind om i går, tisdag. Då hölls en debatt på Publicistklubben i Göteborg. Ämnena var dels Dennis Töllborgs start av en ny papperstidning, dels frågan om Stampenkoncernen kan överleva.

Inget fel i att starta en ny tidning, inte ens en papperstidning i storformat. Men det krävs en ägare med höga ideal, kunskap och en rejäl slant.

Juridikprofessorn Dennis Töllborg har satsat en slant, men inte alls rejäl. Han saknar djupare kunskap om tidningsbranschen. Höga ideal? Måhända. Han talade åtminstone om kvalitet och moral.

Men Töllborg kallar den nya tidningen Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning. Så hette en tidning som gick i konkurs för i dagarna 43 år sedan.

HUR ETISKT ÄR DET att damma av namnet på en död tidning och låtsas verka i den legendariske redaktör Torgny Segerstedts anda? Segerstedt (1876-1945) har aldrig haft sin like. Det är inte särskilt blygsamt att låtsas ha honom som förebild. Men omåttligt fräckt.

Det andra ämnet för kvällen var Stampen – och sen då?

Ingen i panelen trodde väl att den västsvenska mediejätten försvinner från kartan. I varje fall kommer stora delar av den att leva vidare efter den pågående rekonstruktionen.

Den nuvarande huvudägaren Peter Hjörne får givetvis inte dominera i framtiden. Det verkade alla överens om.

FÖR HJÖRNE HAR INTE gått till historien som en bra tidningsägare. Har han pengar? Ja, i egna fickor. Men de pengarna kommer han inte att lämna tillbaka till den skuldtyngda koncernen.

Hjörnes värderingar? När det gäller att tjäna pengar är de kända. Hans publicistiska värderingar har ingen upptäckt.

Kunskaper om branschen? Numera finns de möjligen där.

Nya ägare behövs alltså. Det kan vara andra tidningskoncerner. Eller rika privatpersoner. Eller investmentbolag.

Kunskaperna hittar man i bästa fall hos dem som redan befinner sig i branschen.

Ekonomiska resurser? Givetvis hos dem som köper.

Publicistiska värderingar? Kanske kan sådana spåras hos några i branschen.

Medieekonomen Stefan Melesko gav ett ord på vägen till alla tänkbara och otänkbara tidningsägare:

– Lokal journalistik är nödvändig om läsarna ska betala.