
– Att kontakta socialtjänsten skall gå när som helst dygnet runt, säger avdelningschef Fredrik Nilsson på Göteborgs Stad till Spanaren.
– Socialtjänsten skall arbeta uppsökande och lätt tillgängligt för att möta alla invånares behov av stöd, eller stötta dem för att komma i kontakt med andra verksamheter, exempelvis sjukvården, ifall behov finns därifrån, säger han i en kommentar.
Fredrik Nilsson är avdelningschef på vuxen- och försörjningsstöd inom socialförvaltning centrum i Göteborgs Stad.
Närboende och andra sökte hjälp för hemlös
Spanaren begärde en kommentar från ansvarigt håll om varför det tog så lång tid att få hjälp till den hemlöse och utsatte mannen i regnet på en bänk i Vasastan.
Det var under det gångna veckoslutet som mannens situation uppmärksammades och hjälp söktes av närboende och andra i centrala staden.
Staden har flera verksamheter för att hjälpa
Göteborgs stad har ett flertal verksamheter som vänder sig till personer i hemlöshet, berättar Fredrik Nilsson.
– Vi har bland annat socialjouren som handlägger ansökningar om stöd på kvälls- och helgtid. Vi har vuxenenheter som gör detsamma under ordinarie kontorstid.
– Vi har även en uppsökarenhet som ni skrev om i er artikel, tillägger han.
Mer information krävs för att kunna gå vidare
För att få reda om och var eventuella brister uppstod i försöken att få kontakt för den hemlöse behöver han få mer information för kunna gå vidare internt i frågan.
– Detta för att se ifall det är några fel som är begångna och något vi behöver utveckla framåt, klargör Fredrik Nilsson.