Martin Lundstedt AB Volvo
Martin Lundstedt

Volvokoncernens tunga maskineri hackar lite i Nord- och Sydamerika medan de går jämnare i Europa, framgår av AB Volvos rapport för det tredje kvartalet 2025.
Fordonsförsäljningen var en procent lägre än under motsvarande period förra året.

– Vi befinner oss i en period med svagare efterfrågan i våra nyckelregioner och med ökad osäkerhet i Nordamerika, skriver vd Martin Lundstedt i rapporten.
– Just nu är det rörigt, det ska man inte sticka under stol med. Kunderna är i en vänta och se-situation, säger vd Martin Lundstedt.

Bibehållen stabilitet i lönsamheten
– Vi bibehöll vi vår stabilitet i lönsamheten och genererade ett justerat rörelseresultat på 11,7 miljarder kronor (14,1) med en justerad rörelsemarginal på 10,6 procent (12,0), berättar Martin Lundstedt, vd och koncernchef.
Leveranserna minskade med fyra procent 44 600 lastbilar, samtidigt som orderingången på nya lastbilar föll med 14 procent till strax över 37 100 stycken.

Nettoomsättningen ned med fem procent
Nettoomsättningen föll med fem procent till 110,7 miljarder kronor (117,0).
Det rapporterade rörelseresultatet uppgick till 12.517 Mkr (14.074), motsvarande en rörelsemarginal på 11,3 procent (12,0).
Resultatet per aktie uppgick till 3,71 kronor (4,93).

Räknar med färre sålda lastbilar i Nordamerika – och fler i Europa
Ledningen räknar med att sälja färre lastbilar i Nordamerika nästa år och att resultatet där på grund av höjda tullar kommer att kosta bolaget en miljard kronor nästa år.
Ledningen gör bedömningen att lastbilsmarknaden i Europa förstärks något nästa år.
Däremot är det ingen fart på marknaden för eldrivna lastbilar.
Volvo Penta gör ett rekordresultat.