Håkan Samuelsson Volvo Cars
Håkan Samuelsson

Volvo Cars redovisar efter andra kvartalet 2025 en förlust på 10 miljarder kr, vilket är en försämring på 18 miljarder kr från andra kvartalet 2024.
Elbilarnas andel minskade jämfört med samma tid förra året.
Trots att både lönsamhet och volym är under press ser VD Håkan Samuelsson att rekonstruktionsprogrammet om 18 miljarder kr är fullt igång och att effekter av detta börjar synas.

– I en marknad med motvind under andra kvartalet gjorde vi en tydlig förbättring av det fria kassaflödet jämfört med första kvartalet och vår rörelsemarginal exklusive jämförelsestörande poster var något högre, kommenterar Håkan Samuelsson.

Nerdragningar och omorganisation med regionalt styre
Volvo drar ned personalstyrkan med ca 3 000 personer och cirka 1 100 personer har redan lämnat Volvo Cars.
Företaget organiserar om till en regionalt styrd verksamhet ( Amerika, Kina och Europa) och att gemensamt med Geely utveckla nya bilmodeller, särskilt för den kinesiska marknaden och för gemensam upphandling i Kina.

EX60 först ut med ny arkitektur
På produktionssidan blir den första bilen med ny arkitektur (mega-gjutning, cell-to-body-batteriteknik och egenutvecklade elmotorer) den elektriska Volvo EX60.
Produktionen av EX30 är igång i fabriken i Gent.

Volvo Cars XC70 el
Produktion av eldrivna XC70 startar under tredje kvartalet. Den lanseras först i Kina.

Tullar möts med lokal tillverkning i Charleston
Företaget möter nya tullkostnader och ökat kapacitetsutnyttjande med att introducera SUVen XC60 för lokal tillverkning i fabriken i Charleston i USA.
Och som tidigare aviserat kommer Polestar 7 att tillverkas i fabriken i Slovakien, som är under uppbyggnad. Det blir den andra bilen som byggs i Kosice, efter en ännu inte tillkännagiven nästa generations Volvomodell.
Produktionen av nya XC70 startar under tredje kvartalet i år. Den lanseras först i Kina.

Nio procent ner jämfört med första halvåret 2024
Volvo Cars sålde 181 600 bilar under andra kvartalet, en minskning med 12 procent jämfört med samma period 2024. För de första sex månaderna är försäljningen nere med 9 procent jämfört med första halvåret 2024.
Volvo Cars bedömer, liksom de flesta analytiker, att efterfrågan på elbilar kommer att växa och det snabbare än efterfrågan för bilar med förbränningsmotorer.

Resultatet påverkas av engångskostnader
Resultatet påverkas av den tidigare aviserade engångskostnaden av icke-kassaflödespåverkande karaktär på 11,4 miljarder kronor, då Volvo Cars, som aviserades för ett par dagar sedan, justerar de finansiella antagandena för EX90- och ES90-plattformen på grund av marknadsförhållandena, importtullarnas inverkan på ES90s och EX90s lönsamhet samt tidigare förseningar för EX90.
Dessutom påverkas resultatet av engångskostnaden för omstrukturering på 1,4 miljarder kronor, kopplad till den tidigare aviserade minskningen med 3 000 anställda.
Företagets investeringsvolym kommer att minska som planerat eftersom Volvo Cars har gjort nästan alla större investeringar relaterade till sin nya produktarkitektur.

Produktion på sex orter
Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även FoU- och designcenter i Göteborg och Shanghai (Kina).