Ture Malmgren Bohusläningen 1878
Ture Malmgren

Tidningen Bohusläningen grundades i Uddevalla 1878 av Ture Malmgren och har sedan dess delats ut i brevlådorna i spridningsområdet.
Men lördagen 28 juni 2025 delades de sista exemplaren tryckta på papper ut.

Bohusläningen fortsätter dock att komma ut, både som e-tidning, i app, på web och i flera andra digitala kanaler.
Men epoken som papperstidning avslutades 27 juni när de sista exemplaren av tidningen daterade 28/6 trycktes hos NWT i Karlstad och av Västsvensk Tidningsdistribution delades ut till lite fler än 2 000 brevlådor, vilket är en lägre upplaga än vad tidningen hade 1890.

Första stegen togs hösten 2023
Redan i september 2023 skedde en förändring som kan betecknas som vägledande för vad som skulle komma att ske.
Bohusläningen och systertidningen Strömstads Tidning (STNB) skulle inte lika frekvent som tidigare komma ut på papper.

Strömstads TidningStrömstads Tidning först med att överge papperstidningen
Faktum är att sista exemplaret av Strömstads Tidning trycktes 30 september 2023. Den tidigare utgivningstakten med utgåvor tre dagar i veckan ersattes av en helt digital utgåva, med uppdateringar dygnet runt i e-tidning och app. Den sista pappersutgåvan var daterad 1/10 2023.
Samtidigt slutade Bohusläningen att komma ut på papper sex dagar i veckan. I stället fick de som ville fortsätta prenumerera på tidningen anpassa sig till att den kom tre dagar på papper och resten av tiden som e-tidning, i app. Och på webben.

Oväntat stort intresse att lära sig läsa digitalt
Såväl Strömstads Tidnings som Bohusläningens prenumeranter erbjöds att delta i utbildningar i hur man läser lokaltidningarnas nyheter digitalt.
Intresset var så stort att många fler utbildningar än ursprungligen planerat fick arrangeras.

Early Bird Paket VTD16 tidningstitlar och distribution i Stampen Media
Såväl Bohusläningen som Strömstads Tidning ingår i koncernen Stampen Media, som sedan 18/6 2025 är ett helägt dotterbolag till norska Polaris, med säte i Trondheim.
I koncernen återfinns 16 tidningstitlar, några helt digitala, andra såväl digitala som på papper.
I koncernen återfinns även Västsvensk Tidningsdistribution som inte enbart delar ut tidningar utan har en expanderande verksamhet inom post- och paketutdelning. Det sistnämnda som en del av det rikstäckande distributionsnätverket Early Bird.

Några av Stampens titlar har aldrig kommit ut på papper
Stampen Media har även ytterligare ett antal lokaltidningar som aldrig har kommit ut på papper. Till exempel Mark-Posten och Härryda-Posten. Tidigare pappersutgivna tidningar som Lerums Tidning, Kungsbacka-Posten och ST Tidningen ges numera endast ut i digital form.

Intäkterna från pappersprenumeranter räcker inte
Grunden till de här förändringarna är ekonomi. Det kostar stora summor att trycka och distribuera papperstidningar. Och intäkterna från de prenumeranter som är beredda att betala höga kostnader för att få en papperstidning hem i brevlådan räcker långt ifrån till för att täcka produktions- och distributionskostnaderna.
Göteborgs-Posten är den största tidningen i Stampen Media. När papperstidningen var som störst hade den en räckvidd på nästan 600 000 läsare. Idag är räckvidden 627 000 varav en sjunkande minoritet är läsare av tidningen på papper.

Vem eller vilka följer Bohusläningens exempel?
Att allt färre dagstidningar kommer att ges ut på papper är med ovanstående bakgrund ingen särskilt kvalificerad gissning.
Men att Bohusläningen, med utgivning sex dagar i veckan och som 2003 hade en upplaga på mer än 35 000 tryckta exemplar, nu helt slutar komma ut på papper kan vara en tydlig vägvisare och indikation på att fler kommer att följa efter inom de närmaste månaderna och åren.

Sandra Gygdén Shameh Chefredaktör Bohusläningen
Sandra Bygdén Shameh

”Bohusläningen först att gå från tryckpress till ettor och nollor”
Anders Malmsten skrev i Svenska Dagbladet 1/7 angående att Bohusläningen blev helt digital:
”Tidningen Bohusläningen är den första av de större dagstidningarna att fullt ut klara steget från Gutenbergs tryckpress till ettor och nollor. Resten av branschen har mycket att lära”

Han skriver vidare:
”Bohusläningen har ungefär 13 000 prenumeranter i dag, 2 017 av dem betalade för papperstidningen fram till sista juni. Förhoppningen är att ungefär tre fjärdedelar av dessa kommer att stanna kvar som abonnenter även när de måste läsa nyheterna via en skärm. Så har utvecklingen sett ut de senaste åren när Bohusläningen förmått tusentals prenumeranter att överge papperstidningen.”

E-tidningen får ny form utan produktion för papper
I samma artikel säger Bohusläningens chefredaktör Sandra Bygdén Shameh:
– E-tidningen kommer att finnas kvar och sidorna ser i dag precis likadana ut som de gjorde när de trycktes. Under hösten påbörjar Bohusläningen ett utvecklingsprojekt som innebär att layouten på sidorna görs om för att bättre passa läsning på skärm. Det omfattar även webb- och appversionen av tidningen.

Johan Hansson Stampen Media Koncernchef
Johan Hansson

”Papperstidning kvar i begränsad form efter 2027”
Stampen Medias koncernchef, Johan Hansson, sa i augusti 2024 i en intervju i Journalistförbundets medlemstidning Journalisten:
– Vi ser att vi med all sannolikhet kommer att ha papperstidningar efter 2027, i några tätorter, men förmodligen inte på landsbygden och i mindre tätorter eftersom tryck och distribution blir för dyr.
– Papperet måste också bära sig själv och kommer därmed att finnas kvar inom väldigt avgränsade geografiska områden.

Koncernens mål – helt digital om drygt två år
Koncernens strategi är tydligt inriktad mot en digital framtid. Målet är att vara en heldigital mediakoncern år 2027.
– Det betyder inte att alla papperstidningar kommer att ha försvunnit då. Men de kommer att vara ganska få och finnas i ett begränsat antal tätorter, sa Johan Hansson i en intervju med Dagens Media i januari i år.
En fråga får framtiden blir då vilka fler tätorter i Stampens område, förutom Göteborg, är stora nog att motivera utgivning och distribution av en papperstidning?