Maria Sjöstedt Trädgårdsmästare Botaniska Trädgården
Maria Sjöstedt arbetar på Botaniska trädgården som trädgårdsmästare och eventansvarig. Samtliga bilder: Patrik Paulsson.

Nu kan alla som vill på nära håll se de kläder som sångare och dansare hade på sig vid Göteborgsoperans föreställning av Rameaus’ barockopera Platée. Oftast brukar operarecensenter inte nämna kostymen, men här var ett undantag: Alla hade på sig tyger som växtfärgats eller fått tryck av växter.
Kläderna finns på en utställning i Botaniska trädgården.

Operan har fått hjälp med växterna från Botaniska, där finns folk som vet. Till exempel Maria Sjöstedt.
– Jag har odlat massor med växter, men inte just färgväxter. Där fick jag lära en del nytt. Men jag har odlat upp alla från frön och lärt mig mycket. Ibland använder man bladen, ibland roten, ibland blomman, berättar Maria Sjöstedt, som både är trädgårdsmästare och ansvarig för evenemang på Botaniska trädgården.
– Man kan få fram röd, roströd, gul, grön, till och med blå. Men mycket går ju i bruna varma jordfärger, säger hon.

70-talstrend kan vara på väg tillbaka

Sofia Yvell Göteborgsoperan
Sofia Yvell är färgare och patinerare på Göteborgsoperan.

Växtfärgning var ju mycket populärt på sjuttiotalet, men Maria Sjöstedt tror att det är på väg tillbaka igen.
Och i Kulturträdgårdarna finns en del växter att studera som kan användas till färgning.
Där kan man få inspiration om man vill börja experimentera själv.

Fantasiväsen i växthus – då var färgskalan klar
Operan Platée handlar om en ful träsknymf, men Göteborgsoperan ändrade det till en äldre kvinna omgiven av fantasiväsen i ett grönskande växthus. På så vis var färgskalan vald och bland andra Sofia Yvell satte igång med att arbeta med alla färgerna som behövdes.
Hon är både färgare och patinerare, kan förvandla nytt till gammalt om det behövs. Hon berättar att det inte var helt givet att få fram rätt färg.

Lövtryck Klänning Operan
Lövtryck på ett klänningstyg, gjort med tekniken ecoprint. Om detta kan man lära mer på utställningen.

När tyget vecklas ut avslöjas resultatet
Det krävdes också rätt mycket experimenterande med tekniken ecoprint, då använder man växtdelar som får ligga i press mot tyget, det ger mönster och man arbetar med ånga och textilier preparerade med betmedel.
När man sedan vecklar ut tyget vet man inte riktigt hur det blir.
– Men det är det som är så härligt med tekniken, jag kan gå in och styra men man vet inte vad som kommer ut av det, säger Sofia Yvell.

Måste inte bli ”rätt” vid första försöket
– Det är så levande och man kan dessutom upprepa processen flera gånger, det går att arbeta vidare med materialet om man vill ha ett annorlunda uttryck.
– Vi har också fått tid att arbeta med tekniken, även om det blev lite stressigt på slutet eftersom hösten kom och jag fick skynda mig att samla in de löv jag behövde. Och eftersom allt utspelar sig i ett växthus så måste man se till helheten, allt i scenrummet ska fungera tillsammans, säger Sofia Yvell.

Växtfärger Operan Botaniska
Klänning som fått alla färger och mönster av olika växter, många tyger har fått färg av te. Även rödlök förekommer ofta.

Både kostymavdelning och recensenter nöjda med resultaten
Kostymavdelningen hade en del idéer och ibland blev resultaten lite annorlunda, men alla blev nöjda.
Det handlade om att arbeta tillsammans och vara öppen för att en idé kunde växla både form och färg, allt efter vad naturen gav.
Och recensenterna kommenterade kostymen, något som inte är så vanligt. Det brukar ju mest handla om sångarnas prestationer.

Utställning inne och ute till 17 augusti
Utställningen finns i samma hus som Botaniskas besökscentrum och butik, en trappa upp ligger Galleri Floras Rike. Utställningen är kvar till den 17 augusti.
Dessutom är en del av utställningen utomhus, framför Trädgårdskontoret.