Den nya eldrivna färjan på linjen Rönnäng-Åstol på Tjörn byggs på danskt varv och levereras till hösten. Den tas i bruk under första kvartalet 2026. Varvet, Hvide Sande Shipyard på Jyllands västkust tog hem beställningen från Tjörns Hamnar AB. Det är samma varv som svarar för den nuvarande färjan Hakefjord, som 1998 sattes i trafik på Tjörn.
Det är på linjen Rönnäng-Tjörnekalv-Dyrön-Åstol som färjan sätts i trafik. Det blir den första eldrivna på ön. Tjörn har en andra färjelinje, Kyrkesund-Härön, där även den färjan blir eldriven, men först efter ombyggnad.

Den nya Åstolfärjan är större än nuvarande Hakefjord och rymmer dubbelt så många fler resenärer. Nybygget har plats för 180 passagerare inklusive sittplats inomhus för 75. Fartyget är 27 meter långt.
Det kan som kuriosa nämnas att koncernchefen Carl Erik Kristensen på Hvide Sandevarvet var med som lärling för skeppssnickare och byggde Hakefjord, varvets nybygge 84.
Nybygget förses med elhybriddrift där elmotorer driver propellrarna, stödda av en batteribank laddad med el från land för normal drift eller en dieselgenerator som vid behov kan drivas på biobränsle för längre resor.

Andreas Dirscher Befälhavare Tjörn
Andreas Dirscher, befälhavare på linjen Rönnäng-Åstol. Bild: Spanaren

Den tysta driften uppskattas av besättningen
Eldriften välkomnas av besättningen. Det framgick av Spanarens tidigare reportage på plats i Rönnäng:
– Det blir ju tyst, kommenterar för Spanaren befälhavaren på Hakefjord, Andreas Dirscher, Västtrafiks beslut om eldrivna färjor på Tjörn.
– Och en utmaning att få köra en ny båt, tillägger han och säger att det ska bli kul att vara med om omställningen.

Både bredare och längre än Hakefjord
Den nya färjan blir lite bredare och lite längre än nuvarande Hakefjord.
– Den ska rymma den stora ambulansen, förklarar han.
Andreas Dirscher hoppas att den nya färjan ska klara sjön bra, för det kan gå mycket grov sjö när färjan kommer ut på öppet vatten mot Åstol.
– När vinden tar i från sydväst och blåsten överstiger 20 sekundmeter, då är man ganska mör efter en hel arbetsdrag till sjöss, säger Andreas.

Drift i linje med regionens strategi
Eldriften är i linje med Västra Götalandsregionens miljö- och klimatstrategi och Västtrafiks miljöplan som slår fast att ska el vara det primära valet av bränsle för båttrafik, därefter flytande biodrivmedel.
Det övergripande målet är att andelen hållbara resor ska öka i hela Västra Götaland.
Västtrafik är ett dotterföretag till VGR, Västra Götalandsregionen.

Hakefjord Färja Tjörn
Hakefjord som trafikerat linjen sedan 1998. Bild: Spanaren

Troligt att Hakefjord blir extrafärja
Det kommunala bolaget Tjörns Hamnar AB svarar för den nya färjan Rönnäng-Åstol och för driften av densamma. Linjen sysselsätter fyra befälhavare och fyra besättningsmän, som går i skift.
När färjan Hakefjord ligger på varv för underhåll har den mindre färjan Tjörn satts in i drift för passagerartrafiken. Att Hakefjord kommer att bli extrafärja för den nya, är ett troligt scenario.

Byggd i Danmark – designad av Uddevallaföretag
För Varvet Hvide Sande är det förstås livsviktigt att kunna erbjuda färjor som följer den gröna linjen.
Nya Rönnäng-Åstolfärjan är Hvide Sandes passagerarfartyg nummer 21.
Den nya färjan för Tjörn är designad och konstruerad av FKAB Marine Design med huvudkontor i Uddevalla och representation i Göteborg och i Shanghai. Företaget är familjeägt och har verkat i 60 år med design av fartyg för olika ändamål.

37 fartyg sköter den sjöburna kollektivtrafiken
Den sjöburna kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen bedrivs av Västtrafik längs hela västkusten inom ramen för nio upphandlade avtal med åtta partnerbolag, från Strömstad till Göteborgs södra skärgård. Det totala resandet med båttrafiken inom regionen låg innan åren med pandemin på 6-7 miljoner resenärer per år. I Västtrafik opererar 37 fartyg varav 5 ägs av Västtrafik.
Fartygstrafiken ska efter 2030 enbart använda drivmedel producerat från förnybara källor.

Previous

Wallhamn varslar - montörer som anpassar bilar berörs mest

Next

This is the most recent story.