Rådande konjunkturläge i Sverige återspeglas i personbilsförsäljningen, som under 2024 blev den sämsta på tio år.
Utsikterna för 2025 är enligt branschorganisationen Mobility Sweden fortsatt dystra med en prognos om marginellt ökade registreringar jämfört med 2024.
Volvos personbilar ökade och behöll positionen från 1957 som landets varje år mest sålda bilmärke.
Elbilarna minskar – men laddhybriderna ökar
Mobility Sweden lämnade på onsdagen registreringssiffrorna för december och helåret 2024. Av det framgår bland annat att 2024 blev det år, då tillväxten för elbilar stannade av i Sverige samtidigt som laddhybriderna ökade.
Trenden med minskande utsläpp är bruten
Inbromsningen för elbilar har resulterat i att trenden med minskade utsläpp från nya bilar är bruten och Sveriges utsläpp ökade med cirka 3 gram koldioxid under året.
De bakomliggande faktorerna är lågkonjunkturen, den höga räntenivån och bristen på stimulansåtgärder från statligt håll.
Det är därför företagens bilaffärer som driver försäljningen av eldrivna bilar.
Försiktigt optimistisk prognos för 2025
Totalt registrerades 269 498 personbilar under 2024, en minskning med 7 procent jämfört med 2023. Antalet elbilar sjönk med 16 procent, medan laddhybriderna ökade med cirka 3 procent.
Prognos för 2025: 275 000 nyregistrerade personbilar.
Volvos personbilar gick emot trenden
Volvos personbilar gick emot strömmen och sålde flest laddbara och helelektriska bilar av alla.
Totalt registrerades 46 952 Volvo personbilar, en ökning med 5 640, ca 14 procent. Andelen eldrivna uppgick till 22 procent därav jämfört med 20 procent året innan. Marknadsandelen ökade för personbilarna till 17,4 procent.
Eldrivna lätta lastbilar går framåt
De lätta lastbilarna minskade med 12 procent till 38 318 nyregistreringar jämfört med 2023. Andelen eldrivna lätta lastbilar var 22 procent, en ökning från 20 procent.
Prognos för 2025: 40 000 registrerade lätta lastbilar.
Tunga lastbilar backar – liksom bussar
De tunga lastbilarna minskade under året med 21 procent till 5 230, varav 6,5 procent var eldrivna.
Mobility Sweden gör ingen prognos för 2025 avseende tunga fordon.
Bussmarknaden minskade med 30 procent jämfört med 2023 och 783 nya bussar registrerades. Andelen eldrivna bussar därav var 32 procent, jämfört med 28 procent 2023.
Ingen prognos för 2025.