Statens Väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har lokalkontor i Göteborg, kontoret fyller 20 år i veckan. Lokalerna ligger på Lindholmen.
Här finns en stor körsimulator och här har världens första kvinnliga krockdocka skapats. Allt för att forskningen om säkrare och smartare transporter ska kunna fortsätta att göra så att färre skadas eller dör i trafiken.
Och då handlar forskningen om i stort sett allt inom infrastruktur, trafik och transporter.

En viktig del i forskningen handlar om säkerhet, både om att förebygga olyckor och mildra effekterna om olyckan ändå händer. Krockvåld mot människor har länge mätts med hjälp av krockdockor, som registrerar vad en människa kan utsättas för vid en smäll.

Astrid Linder VTI Krockdocka
Professor Astrid Linder med sin kvinnliga krockdocka, delvis isärtagen.

Första kvinnliga krockdockan i världen
Fullvuxna krockdockor har hitintills varit män, men nu har professor Astrid Linder tagit fram en kvinnlig krockdocka i naturlig storlek, först i världen. Lite kortare, smalare över axlarna men med bredare höfter och bröst. Hon är ett snitt av kvinnor vad gäller måtten, berättar Astrid Linder:
– Det händer olika saker i kroppen, om man tänker whiplashskador, att nacken får skador. Då handlar det om samspelet mellan kroppen och sätet, hur våldet tas upp. Där blir det skillnader mellan män och kvinnor, bland annat skiljer det i var tyngdpunkten i kroppen ligger, säger Astrid Linder.

Nackskador drabbar kvinnor hårdare
Men just vad gäller nackskador har kvinnor ofta värre skador, det är känt sedan länge. Då kan det ju vara konstigt att ingen skapat den kvinnliga krockdockan tidigare. Men Astrid Linder har en förklaring, förutom att män är en norm i sig:
– Oftast är det ju så att när man väl gör det så ser man det klart i backspegeln: Varför gjorde vi inte detta tidigare?

Hur skapa en säkerhetsdeklaration?
Men nu finns hon i alla fall. Vad som dock är ett problem, menar professorn, är att det är svårt för konsumenten att få reda på hur bra bilens säkerhet är.
Det deklareras inte, i efterskott finns en del statistik från försäkringsbolag att begrunda, men det är ju efter att ett antal bilar redan krockat. Det hade man ju velat veta innan, menar professor Astrid Linder.

Stor körsimulator med rikt urval av vägar och väder
Men det mest spektakulära hos VTI i Göteborg är den stora körsimulatorn SIM 4. En stor stålkorg på ett rejält rörligt stativ håller en förarkupé från en vanlig bil och stora skärmar framför rutan.
Här kan alla möjliga vägar och väder projiceras.
Det är bara att krypa in, spänna på sig bältet och gasa iväg. Nu är det en snöig decemberdag i Västra Götaland med mötande buss i det isiga väglaget, så dyker ett vägarbete upp, det gäller att inte köra för snabbt för då dråsar man i diket, hela simulatorn kantrar och det är betydligt värre än på Liseberg.
Man kan bli åksjuk bara av att se på!

Underlag för forskning för undvikande av felaktiga beteenden
Självklart är tanken inte att se det som en leksak utan mer som forskning: Hur tänker folk i olika situationer? Hur ska man kunna motverka felaktiga beteenden?
I det lilla formatet, men nog så viktigt, är den lite otäcka filmen om grabben i A-traktorn som sladdade av vägen och dundrade in i ett träd. I verkligheten, alltså, inte i simulatorn.
Det blev en lång sjukhusvistelse och skälet var enkelt: Han hade kopplat ifrån hastighetsbegränsaren, den som ska hålla traktorn/bilen under 30 km i timmen.

Håll tassarna borta från elektroniken
Det handlar om elektronik som ganska enkelt kan kopplas ur, då återfår bilen sina tidigare prestanda. Som i varje fall denna körkortslöse 16-åring inte kunde hantera.
En film att se androm till varnagel, som man sa förr.
Det betyder: Gör inte så här!
En del av det arbete som VTI jobbar med på sina fyra olika kontor i Sverige.

SIM 4 Körsimulator VTI
Föraren ska bara stänga av telefonen innan det är dags för ett körpass i den stora simulatorn. Än är det sensommar på vägarna, kan man se. Men det blir värre.
Previous

Dags för fyra dagars bokfest - med jubileum och nyinstiftat pris

Next

Sahlgrenskas kostnader minskar - men inte i önskad takt