De båda rederierna danska A.P. Möller-Maersk och tyska Hapag-Lloyd meddelar nu att starten för den nya gemensamt opererade fraktlinjen under namnet Gemini Cooperation kommer att äga rum i februari 2025.
Den är frukten av det långsiktiga samarbetsavtal, som rederierna nu presenterar och som lanserades i januari i år.

Den nya linjen omfattar ett gemensamt oceangående öst-västligt fraktsamarbete. Linjen benämns Trans-Suez Network.

Rolf Habben Jansen Hapag-Lloyd
Rolf Habben Jansen

Alternativ linje för att undvika Röda Havet
På grund av den oroliga situation som råder vid Röda Havet presenterar de båda rederierna samtidigt en alternativ fraktlinje, som kallas Cape of Good Hope Network.
– Pålitlighet, anpassningsbarhet och uthållighet är nyckelord för det linjenät vi presenterar, säger VD för Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen.
Han tillägger, att med den nu lämnade informationen kan kunderna börja planeringen trots den rådande, högst dynamiska situationen till sjöss.
För den nya linjen sätts målet om en punktlighet i anlöp på mer än 90 procent.

Vincent Clerc Maersk
Vincent Clerc

Val presenteras i oktober
Maersk och Hapag-Lloyd räknar med att i oktober 2024 kunna presentera vilket linjealternativ som de kommer att välja.
– Vi ser fram emot att nästa år lansera vårt helt nyupplaga linjenätverk och att än en gång kunna fastställa tidtabellen med bibehållna mål, säger VD för Maersk, Vincent Clerc.
Han bedömer att rederiernas samverkan kommer att höja ribban för pålitlighet och ge branschen en ny hög standard.

 

300 eller 340 fartyg beroende på linje-alternativ
Trans-Suez Network kommer att engagera cirka 300 fartyg med en sammanlagd kapacitet om 3.4 miljoner TEU, (Twenty Foot Equivalent Unit).
Alternativet Cape of Good Hope Network engagerar, om det i stället tas i drift, omkring 340 fartyg med en sammanlagd kapacitet om 3,7 miljoner TEU.

Gemensam flotta på 987 fartyg
Köpenhamnsbaserade A.P. Moller – Maersk är en av de stora rederierna i världen och verkar i 130 länder med ca 100 000 anställda. Rederiet förfogar över 700 egna eller inhyrda fartyg med en sammanlagd kapacitet om cirka 4 miljoner TEU.
Maersk har det uttalade målet att hela fartygsflottan ska nå noll emissioner år 2040.
Hamburgbaserade Hapag-Lloyd förfogar över 287 containerfartyg med en sammanlagd kapacitet om 3,2 miljoner TEU för linjetrafik. Rederiet har 13 700 anställda i 140 länder och trafikerar mer än 600 hamnar på alla kontinenter.

Föregående

Premiär för världens snabbaste lagsport på is - i högsommarvärme

Nästa

Världens största etanolfartyg i trafik på Göteborgs hamn